Ik blijf meelezen heren !!! (Computertechniek)

door Remko Brugman, 31-10-2010, 22:01 (4928 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hallo Hans,

het probleem is dat er - zoals hieronder al geopperd is - waarschijnlijk een moderne videokaart in zit. Deze kaarten worden vaak VGA kaarten genoemd vanwege de manier waarop de monitor elektrisch wordt aangestuurd. Echter, in vroeger tijden was VGA een standaard waarin ook de timing van de signalen was vastgelegd, en zo'n "moderne" videokaart met meer mogelijkheden werd dan "VGA compatible" genoemd. (Op de Engelse pagina van Wikipedia over VGA wordt deze oude standaard belicht, op de Nederlandse versie wordt gesproken over de hedendaagse definitie van VGA.)

Zolang de videokaart als VGA kaart werkt is er niets aan de hand, getuige de opstartschermen die wel te zien zijn. Het probleem met VGA is dat de "hoge" resolutie (dat is die 640x480) slechts 16 kleuren kan tonen. De fabrikanten hebben toen zelf nieuwe modes aan hun kaarten toegevoegd die 256 of nog meer kleuren konden tonen. Deze verbeteringen vallen onder de VESA standaard. Het probleem is nu dat de timing van deze toegevoegde modes niet altijd (zondermeer) overeenkomt met de oude VGA standaard. En een monitor die dat wel verwacht, die raakt dan de synchronisatie kwijt.

Als je heel graag wilt zijn er op het net denk ik nog wel programma's te vinden om te puzzelen met de synchronisatietijden en of de synchronisatiepuls positief of negatief is. Ik heb vroeger Powerstrip gebruikt, soms zit er bij de software van de videokaart ook een scherm om daarmee te puzzelen.

Wat je ook kunt doen is een originele VGA kaart in de PC stoppen, maar met slechts 16 kleuren worden je foto's dan ook niet echt mooi meer.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum