Ik blijf meelezen heren !!! (Computertechniek)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-11-2010, 00:01 (4928 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Gewijzigd door Maarten Bakker, 01-11-2010, 00:33

Hallo Paul,

Ik vrees dat je er wat naast zit, maar je bent niet helemaal de enige.

Hercules kon slechts 2 kleuren weergeven (1 bit), maar in tegenstelling tot MDA (dat met dezelfde monitoren werkte) wel grafische afbeeldingen. De frequenties waren 18,432kHz bij 60Hz.

CGA kon 16 kleuren weergeven (1 bit voor elke kleur en een intensiteitsbit), waarvan 4 tegelijk. De frequenties waren 15,575kHz bij 60Hz, dus gelijk aan die van een NTSC televisie.

EGA kon 64 kleuren weergeven (2 bits voor elke kleur), waarvan 16 tegelijk. De frequenties waren als die van MDA en CGA, en bovendien 21,8kHz bij 60Hz voor 640*350 in kleur.

VGA kon 262.144 kleuren weergeven (volledig analoog), waarvan 256 tegelijk in de 320*200 modus of 16 tegelijk in de andere modi. Voor 640*400 (en 320*200 neem ik aan) waren de frequenties 31,5kHz en 70Hz, voor 640*480 was dat 31,5kHz en 60Hz.

Pas bij de uitbreiding naar SVGA kreeg je 35kHz en 38kHz erbij. Nog iets later liep het horizontale bereik tot 48kHz terwijl het aantal adresseerbare kleuren opliep tot 16.777.216 die ook nog eens tegelijk konden worden weergegeven voorzover het geheugen en aantal pixels toereikend was en je het verschil nog kon zien. De laatste generatie normaal gangbare CRT-monitoren liep tot 70kHz, terwijl grote en professionele modellen soms tot over de 100kHz nog synchroniseerden.

Vandaar dat ik er steeds nadrukkelijk op hamer dat men dit monitortje nooit voor EGA mag uitschelden, aangezien het met VGA signalen om kan gaan (*) ;-)

Overigens zijn er voor veel videokaarten ook fabrikantspecifieke drivers die bijna dezelfde instelmogelijkheden bieden als powerstrip. Ook heeft Hans nog niet aangegeven of hij de refresh rate en resolutie goed gecheckt heeft in windows. Er is dus nog hoop. Mogelijk kan http://gathering.tweakers.net uitkomst bieden voor het instellen van de VGA-kaart.


P.S. Ik meen me vaag te herinneren dat Hercules na de standaard die ik hierboven noemde ook nog uitbreidingen op CGA en EGA heeft bedacht. Het fijne weet ik er even niet van, maar er waren dus misschien ook nog kleurenstandaards die korte tijd onder de naam Hercules bekend zijn geweest. De kans dat deze monitor ze aankan lijkt me echter nihil, het zal echt wel een VGA model zijn.


(*) Er is wel een generatie monitoren geweest die zowel met EGA als met VGA kon omgaan. Onder andere de eerste reeksen NEC Multisync, meen ik. Maar dat was iets voor mijn tijd, ik ben zelf direct van MDA en CGA (op school) naar VGA (thuis) gegaan.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum