Color monitor aansluiting vraag. vervolg (Computertechniek)

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 31-10-2010, 18:48 (4928 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Verdicom, 31-10-2010, 19:00

We moeten, denk ik, terug naar de basis.
De oude PC, wat is dat er voor een. Wat is oud? De duvel z'n moer is oud.
Dus merk en type?
VGA kon pas worden gebruikt bij een AT, een 286-er dus. Op zolder heb ik nog staan een 286 met een VGA-monitor. (En , jawel, een HD van 20 MB).
Alleen daar daar draait geen Windows 95 op. En aan het schermplaatje te zien moet dat hier toch minimaal Windows 95 zijn. En dan gaat het toch om minstens een 386.
Wat we moeten weten is:
a. merk en type van die oude pc. En dan met name:
b. merk en type van de ingebouwde videokaart.

Wat niet is genoemd: SVGA.
Steeds meer krijg ik het idee dat het bij de videokaart gaat om SVGA en bij de monitor om VGA.
En deze combinatie kan inderdaad dit soort rare beelden geven. Gewoon omdat een VGA-monitor de de afgifte van een SVGA-videokaart niet aan kan. Die dus wat hogere eisen stelt.
Hoe dat precies zit met de aansluitingen (pinnetjes) kan ik nu even niet nagaan. Ben met vakantie en moet uit mijn herinneringen, oftewel blote bol putten.

Zo teruglezend en puttend uit mijn herinneringen en ervaringen kom ik steeds weer terug bij wat ik hierboven noemde.
Maar nog steeds mijn mening voor een betere.

Han

Edit: een combinatie EGA, VGA en/of Hercules is gewoon niet mogelijk. Ieder van deze drie had zijn eigen specifieke videokaart nodig.

Edit2: Wat wel mogelijk was bv een VGA-kaart èn een Hercules-kaart in één pc. En daar weer de bijbehorende monitor op aan gesloten.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum