Philips 22GF732 Plantendraaier (Toestel of techniek)

door Tom.eijkelenberg @, 15-10-2025, 19:41 (5 uur en 25 minuten geleden)

[image][image][image][image][image][image][image][image][image]
Heb een Philips 22GF732 platenspeler onder revisie genomen. Alles netjes opgepoetst, motorlagerbussen eerst ontvet (Aceton) en daarna voorzien van siliconenolie om zo een laagst mogelijk wrijving te bekomen tet de as van de rotor.
Aandrijfonderdeeltjes ook netjes ontvet en ook de centrale naaf voorzien van siliconenolie.
Alles lijkt "weerstandsloos" te draaien totdat ik de motor opzet. De eerste uren draait deze de platen veel te traag op hun respectievelijke 33/45/78 Rpm. Na een 8-tal draaiuren benadert hij de ingestelde snelheden.
Het zou logischerwijs zijn dat het smeermiddel te visceus zou zijn en dient opgewarmd te worden maar ik heb siliconenolie gebruikt welke van wrijvingsweerstand en viscositeit reeds zeer laag is en eigenlijk niet veel lager wordt in functie van de bedrijfstemperatuur.
Nergens lijkt er iets mechanisch geblokkeerd te zitten en heb volgende kunnen vaststellen:
-Spanning op de spoelen van de motor: ±115V (bij netspanning 225-230VAC, deze verandert niet in functie van de bedrijfsduur
-Weerstand van de rotor van de motor = Cte in functie bedrijfstemperatuur
-Zowel motor als tansformator worden niet overdreven warm in functie bedrijfsduur
-Er is helemaal geen slip te merken tussen disc, wieltje en poelie motor
-Instelling spanningscarrousel: 220VAC

Heeft er iemand weet van wat ik eventueel over het hoofd zie?
Ik heb in bijlage illustrerende foto's en elektrische schema voorzien
Groetjes, Tom

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks