Magic-eye 1 Led in nieuwe opzet. (Algemeen)

door Otto @, Drenthe, 06-05-2026, 14:58 (23 uur en 5 minuten geleden) @ kris

Puls 2x zo breed, betekent 2x zoveel licht.

Is dat niet: 2x zo breed, betekent wortel(2)x zoveel licht?

Voor RMS geldt immers Vrms = Vpiek * wortel(duty cycle). Ik heb echter even niet paraat of je RMS direct in lichtopbrengst mag omzetten

Otto

Bij PWM zie ik hier geen reden om een omwegje te maken naar VRMS.. want..

het is toch meteen duidelijk dat bij aansturen LED via PWM is: als de PWM in breedte verdubbeld (bvb van 10% naar 20%) de brandtijd van de LED verdubbeld en de lichtopbrengst wel het dubbele moet zijn alsook het opgenomen vermogen.

OK, dat is inderdaad het echte vermogen, maar wat ik bedoelde is hoe het oog dat ervaart. Ziet die het als gemiddelde of als een soort RMS? Ik heb even Google ingeschakeld en dan krijg ik het volgen (weliswaar AI gegenereerd):

A PWM (Pulse Width Modulation) driven LED can appear brighter to the human eye than a continuously driven (DC) LED, even when the average current or power consumption is the same.
This phenomenon is primarily due to the non-linear way human eyes perceive light and the physical behavior of LEDs at high peak currents, rather than a direct increase in total light output. [1, 2, 3, 4]

Key Reasons PWM Can Appear Brighter:
• Human Eye Perception (Broca-Sulzer Effect): The human eye does not perceive brightness linearly. Short, intense pulses of light (which occur in PWM) can appear significantly brighter than a steady light source of the same average intensity, a phenomenon related to the Broca-Sulzer effect.
Enz.

Het houdt in dat het oog die verdubbeling van intensiteit minder merkt. Dit in tegenstelling tot een echt radio-oog, waarbij het oppervlak van het oplichtede deel verandert. Helaas ben ik verder niet zo in deze materie thuis, dus laat het hier verder maar bij.

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks