Vastzittende presetmeter Philips 22RH742 (Toestel of techniek)

door Otto @, Drenthe, 08-10-2020, 10:45 (1454 dagen geleden)
Gewijzigd door Otto, 08-10-2020, 10:48

Deze week een opknapper op de kop getikt. Dit type toestel heeft nog een tijdje bij mijn ouders gestaan, dus wat nostalgische gevoelens er bij. Het toestel speelt nog prima op FM, dus het grootste deel van de elektronica is nog OK. Bij de eerste inspectie zijn er drie dingen fout:

- De verlichting voor de grote schaal is stuk
- Het stereolampje doet het niet
- Alle AM-banden zijn dood.
- De meter voor FM frequentie-aanduiding voor de presets zit vast

Stap voor stap maar even onderhanden nemen. Ik heb het toestel nu open liggen.

Het lampje voor de schaal is, zoals te verwachten viel, stuk. Het is een 6V/0,25A Phlips 8009D, dus met langwerpige ballon. Ik weet niet of ik die nog heb liggen, maar ik heb zeker nog wel de 6,3V/0,3A types liggen. Tenzij iemand bezwaren heeft i.v.m. de warmte, lijkt het mij geen probleem om die er in de zetten.

Het signaal naar de stereo-indicator is OK, dus de stereodecoder werkt nog prima. De lamp 6,3V/44mA is ook stuk. Die heb ik helaas niet op voorraad, dus dat wordt even zoeken.

De AM-banden lijkt me wat uitgebreider, dus dat komt later wel een keer.

Kom ik bij de vastzittende meter:

[image]

Ik heb de meter reeds gedemonteerd en open kunnen maken. De spoel meet ohms nog goed. Ik heb al een aantal keren gelezen over slecht vet bij Philips. Dat zou dus ook hier het geval moeten zijn. De meter is nog wel te bewegen maar loopt voelbaar zwaar. Wat is de beste manier om dat weer gangbaar te maken? Hoe verwijder ik het oude vet, welk nieuw vet is aan te raden, en hoeveel moet ik er op doen?

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum