Vastzittende presetmeter Philips 22RH742 (Toestel of techniek)

door Otto @, Drenthe, 08-10-2020, 14:26 (1454 dagen geleden) @ kris


ik vraag mij af of er vet in een draaispoelinstrument thuishoort...volgens mij niet, geeft veel teveel wrijving.

Vet hoort er inderdaad niet in thuis, wel fijne olie. De naam vet wordt hier waarschijnlijk verkeerdelijk gebruikt omdat de olie zo dik is geworden dat het op vet gaat lijken.

Wat er in zit wist ik niet. Ik noemde het vet, omdat ik dat ergens gelezen had. Er is niet met de meter geknoeid, omdat die is dicht geseald. Het is me echter gelukt om met een afbreekmesje de gesealde delen van elkaar de krijgen.

Om de oude olie eruit te krijgen is het beste het draaispoelinstrument uit zijn plastik houder te halen. dan kan je goed bij beide lagerpunten.

OK, even kijken of dat makkelijk kan. Het ziet er allemaal fragiel uit, en voor een vent van bijna 2 meter met kolenschoppen als handen, wordt dat even priegelen.

Spoelen met oplosmiddel. Kan ook uit een bus, als je er een heel fijne sproeikop opzet.

Ik heb nog een bus flux-remover staan zou dat kunnen?


Olie die op de lagerpunten thuishoort is 100% synthetische balans olie ( JA, zelfde olie wordt in uurwerken gebruikt) Die verhard nooit meer. Er is zo weinig van nodig dat je het met een naaldpuntje (oliegever) moet aanbrengen. Het kan ook met een andere dunne olie, maar die hard na X jaren uit, zoals je reeds ondervonden hebt :-)

OK. ik moet dan even kijken waar dat te krijgen is.

Bedankt voor de tips,
Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum