Grundig TK2400FM afspelen goed, opnemen veel te zacht (Toestel of techniek)
Hallo forum, ik heb bovenstaande Grundig, prachtig solide apparaat, radio is zeer gevoelig en het geluid is zeer goed!
![[image]](images/uploaded/2025122716512669500e8e70d3c.jpg)
Een vooropgenomen band afspelen gaat prima maar opnemen is veel te zacht. Als ik de opname level potmeter op max zet (middenboven in schema), slaat het opname nivo metertje (rechts onder) helemaal in het rood maar bij afspelen hoor ik heel zacht de muziek, ik moet het afspeel-volume daarvoor heel hoog zetten.
![[image]](images/uploaded/2025122716521069500eba3e77b.jpg)
Ik ben begonnen met meten op de RC/Play kop, hier staat 74Vpp 83kHz, lijkt mij goed, heel klein, (~1Vpp), hierbovenop het audio signaal.
Dan terug in de keten gemeten, waardes met potloot in het schema; achter de eerste RC kring staat 60Vpp met daarop 1Vpp audio, dan achter de 10uF elco nog maar 4,8Vpp bias met nog steeds 1Vpp audio, verder terug achter de RC kring is er geen bias meer en de audio is 4Vpp.
Tja die 4Vpp audio zou misschien het dubbele moeten wezen? Maar waarom staat het opname nivo metertje nu al in het rood? Dit metertje werkt trouwens als batterij nivo meter als er niet opgenomen wordt, zie de rood gemarkeerde draden naar het metertje en deze geeft de juiste batterijspanning aan.
Alle gelijkspanningen bij T3, T4 en T5 zijn iets hoger als in het schema aangegeven, dat lijkt dus in orde.
Waar moet ik het probleem zoeken?
Alvast bedankt voor het meedenken!
groeten,
Ludo
Complete draad: