Grundig TK2400FM afspelen goed, opnemen veel te zacht (Toestel of techniek)

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 31-12-2025, 19:28 (18 uur en 16 minuten geleden) @ Maurice

Denk toch dat je met C34 aan de slag moet.
Voor magnetisatie stroom is niet goed.
Ook al omdat bekend is dat dit type/model bekend staat om verlopen door de tijd.

Streepje op zetten, huidige instelling weet je nu 74Vpp 83kHz,
en draai zwik, opname maken en beoordelen.
Blijft een midden zoeken tussen vervorming en freq bereik.
Stroom voormagnetisatie te zwak is vervorming, te hoog worden hoge tonen te zwak.

De wis frequentie kan liggen tussen de 50kHz en 100kHz

Tip lees ook de betere service manuals over hoe nodige in te stellen.
Krijg je een idee van methode.

Aangezien de indicator opname juist aangeeft , moet je het er achter zoeken, is mijn idee.

Hi Maurice, bedankt voor je reactie, ik heb geen last van vervorming, het opgenomen geluid is goed maar veel te zacht, denk je dat dit ook met de voormagnetisatie te maken heeft?
Ik ben het met je eens dat aangezien de indicator goed aangeeft het probleem er vermoedelijk erachter ligt. Tegelijkertijd vindt ik 1Vpp wel wat weinig signaal bovenop 74Vpp bias, bij een andere recorder mat ik 7Vpp bovenop de bias. Ik heb vandaag met die gedachte een 4Vpp signaal (middels een toongenerator) op die (vervangen) condensator C36 gezet, alhoewel de opname indicator daardoor in het rood stond was het geluid op de band nu wel lekker hard.
Daar de gelijkspanning op de emitter van T5 5V is zou het audio signaal daar maximaal 10Vpp kunnen zijn en daarmee zou de recorder kunnen werken, blijft wel het feit dat de opname indicator dan vermoedelijk in het rood gaat..
Wat denk jij?

Groeten,

Ludo

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks