Sanyo JCX-2600KR Mute probleem (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 17-04-2014, 20:27 (3879 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door soundman2, 17-04-2014, 20:42

Beste Soundman,

De 28V draad vertrekt vanuit de voeding aan de collector van transistor Q901 en loopt dan naar de tuner PCB met als draad nummer 6 in het schema (opschrift: FM Hi Blend).
Om het je wat duidelijker te maken heb ik 2 foto's bijgevoegd en de 28V aansluiting aangeduid met een rode pijl.
Foto 1: De voeding
Foto 2: Een gedeelte van de tuner

[image]

[image]

Als silent tuning niet mogelijk is met ingeschakelde mute dan zou ik helemaal niks mogen horen? Dus waarschijnlijk toch geen mute probleem?

Bedankt voor de hulp.

Groetjes,

Nick

Die draad naar punt 6 van de tunerprint is een simpele DC spanning, die van gelijkrichter D902komt, afgevlakt wordt door C911 en na weerstand R906 nog door C913. Daar kan dus best wat rimpel op zitten. De spanning wordt nergens geschakeld en is m.i. altijd aanwezig. Hij dient voor de voeding van een schakeling op het Tuner board (+B) De aanduiding FM Hi blend bij aansluiting 6 begrijp ik voorlopig niet. Ik vrees dat je nog niet op het goede spoor zit.
Ik ben wel wat gewend, maar dit schema is moeilijk te doorgronden, ook al omdat bedradings-labels op verschillende boards verschillende aanduidingen hebben. Draad 6 heet aande andere zijde U. Lastig lezen zo.
Je hebt de muteschakelaar getest, maar meet je met de voltmeter ook een spanningsverandering bij omschakelen? De schakelaar schakelt naar ground.

Je zegt dat zowel AM als FM stil zijn. Wellicht kun je een andere route volgen. Kijken waar AM gedetecteerd wordt als je dat gevonden hebt, de route naar de versterker volgen en zien waar het signaal stopt.
De AM trappen zijn wat eenvoudige te volgen en te meten.Op het tunerboard zit een testpunt AM out (TP12) staat daar signaal? Het punt ernaast is GND (TP13).
AM komt uit punt 10 van IC-1 HA1138. Via een filtertje wordt het signaal uitgekoppeld. Volg je het lijntje dan kom je uit bij Q351. Dat lijkt op een mute transistor, die het signaal naar aarde trekt. Staat die tor gespert? (VBE=0volt)
Op TP 9. 10 en 11) staat het FM stereosignaal. Is dat er?

Soundman2

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks