Sanyo JCX-2600KR Mute probleem (Toestel of techniek)

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 21-04-2014, 19:45 (3875 dagen geleden) @ ruudtx

Als een tor ca 500 Ohm meet tussen C en E lijkt ie me defect.

Zenders: Wavre 621 staat met hoogstens 100 kW, misschien maar 50 aan. Nochtans kan ik m hier in Utrecht prima ontvangen, zelfs op een transistor met gebroken ferrietantenne.
(Ben ooit in zendstation geweest, en toen sprak men al van half vermogen.)

Am ontvangst zou goed moeten zijn zonder extrene antenne, als er alleen met een draad wat ontvangen wordt is er iets mis met ferriet antenne, meest waarschijnlijk losse aansluiting. Deze zit extern dus is wat kwetsbaar.
Belangrijk is dat de zenders op de juiste plaats op de schaal zitten kleine afwijkingen mogen. Zowel aan de lage kant ca 600 kHz als aan de hoge kant, en bvb 1008 kHz. Daarboven zit niet veel meer, je kan Absolute 1215 nog proberen.
s Avonds is er van alles, maar dan moet je een beetje MG kenner zijn om te weten welk station en frequentie je hoort.
Sommige zenders klinken zachter dan anderen, maar vergelijken doen we met de S meter die er volgens mij opzit.

FM afregelen lijkt me toch niet zo moeilijk zonder meet apparatuur.
Bijna alles is keramisch filter, er kan dus weinig mis gaan.
Staan de zenders op de goede plaats, anders even zoeken op Internet waar ze voor jouw regio zitten. Met oscill spoel zenders aan de lage kant op plaats zetten, met osc trimmer op afstem C aan de hoge kant.
Vervolgens antenne spoel op max ontvangst (er zit een S meter op volgens mij) en antenne trimmer op afstem C op max aan de hoge kant. Alles staat aangeven in doc en is echt makkelijk te vinden.

Tot slot discriminator, op midden stand FM tuningmeter en minimale vervorming.

Natuurlijk kan het daarna met professionele middlelen prcieser, maar als er geen fouten in het toestel zitten moet je alles kunnen ontvangen wat normaal is.
Ook zou de stereo het weer moeten doen, tenzij daar ontregeld is.
Als antenne is een draadje van een meter in 1 vd 300 Ohm aansluitingen genoeg.

Hallo Ruud,

De AM-zenders lijken nu wel op de goede plek te zitten.

Wat het zendstation van Wavre betreft heb ik mij gebaseerd op deze website: http://www.radiovisie.eu/be/nieuws.rvsp?art=00008319

Hier zegt men ook dat RTBF maar op halve kracht zendt (dwz. 300kW in plaats van 600kW). Of dit echt waar is durf ik niet zeggen overigens is de webpagina al enige jaren oud. En jij bent er tenslotte zelf geweest. ;-)

Ik heb de radio op FM proberen afregelen zoals jij zei, en zoals eigenlijk ook in het service manual beschreven stond.
Ik heb de verschillende stappen gevolgd, maar dan op het gehoor.
En dat ging verbazingwekkend goed!

De grootste afwijking zat aan trimmer CT-1, CT-2 en CT-3 op de afstemcondensator. CT-3 een kwartslag draaien deed de signaalmeter al uitslaan tot 4 in plaats van 0. Nu ontvang ik zeer veel zenders, het zijn er teveel om te tellen (als antenne gebruik ik wel een lintantenne van 300 Ohm).

Ook de tuning meter afregelen tot het middelpunt is goed gelukt.

De muting-knop lijkt zijn werk goed te doen en volgens mij ontvang ik ook zenders in Stereo. Helemaal zeker ben ik niet want het het "stereo indicatorlampje" is defect. Dat moet ik nog ergens zien te bestellen (het is een miniatuur gloeilampje van 12V in een voetje).
Maar als ik de schakelaar verander van Stereo naar Mono dan is dat een wereld van verschil in geluid. Dus ik vermoed dat ook dat werkt.

Tot slot dus nog een paar lampjes vervangen en ik kan het bakbeest weer tevreden in elkaar vijzen. :-P

Nogmaals héél erg bedankt jongens!

Nick

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks