Partities weg… (Computertechniek)

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 26-03-2010, 16:52 (5147 dagen geleden)

Ik heb een computergerelateerd vraagje, misschien heeft iemand hier een oplossing.
Het zit zo. Vorig jaar plaatste ik in mijn pc een derde harde schijf, een van 1 TB (Western Digital WD10EADS). Ik had die ruimte nog niet helemaal nodig, dus had ik twee partities gemaakt van 250 GB elk. Twee weken geleden ben ik begonnen met het reorganiseren van mijn pc. Met Acronis Disk Editor heb ik (onder andere) op deze schijf een partitie van 350 GB aangemaakt en de andere partities vergroot naar 300 GB. De nieuwe partitie heb ik gevuld met data van een andere schijf, op de ruimte die op die schijf vrijkwam heb ik Windows 7 geïnstalleerd.
Daarmee staan er nu drie besturingssystemen op mijn pc: XP, Vista en Windows 7. Ik kon met alle drie de besturingssystemen de bestanden op de schijf van 1 TB benaderen en heb zondag nog allerlei dingen gedaan met die bestanden (vanuit Windows 7).
Vorige week kocht een externe schijf van 1 TB om een back-up te maken. Daar kwam het nog niet van… :slp

Woensdagavond ontdekte ik dat ik vanuit Windows 7 een bestand niet naar de schijf kon wegschrijven (een van de partities op de 1 TB schijf).
Toen ik met Verkenner keek bleken alle drie de partities op die schijf verdwenen te zijn. |-( Het enige dat restte was een schijf van 30 MB, die niet benaderd kan worden omdat die niet geformatteerd is.
In eerste instantie dacht ik aan een eigenaardigheid van Windows 7, maar ook XP ziet niets meer. Snel Acronis Disk Editor geopend, maar die ziet ook alleen dat schijfje van 30 MB. De recovery cd van Acronis biedt ook geen soelaas.

Donderdagavond heb ik allerlei programmaatjes op die schijf losgelaten, de meeste zien ook alleen maar dat schijfje van 30 MB. Slechts enkele zien wel drie partities, maar kunnen er geen bestanden vinden.
De back-up van de data is (helaas) enkele maanden oud, dus het zou wel prettig zijn om de data terug te krijgen. Gelukkig gaat het niet om erg belangrijke zaken, het meeste dat weg is, kan nog wel gereconstrueerd worden.
Heeft iemand een idee hoe dit probleem is op te lossen?

Wat ik me verder afvraag is hoe dit zo gekomen kan zijn. Zou de schijf zelf stuk zijn? Of ligt het aan een ongelukkige combinatie van de Acronis partitiemanager met Windows 7?
Het enige bijzondere dat ik me nog herinner is dat ik dinsdagavond geprobeerd heb om een VHD-back-up (op die schijf van 1 TB) van de XP-systeempartitie heb proberen te laten starten binnen een virtuele omgeving binnen Windows 7. Ik heb toen nog wat Microsoft utilities gedownload om op dat VHD-bestand los te laten, want het opstarten wilde niet lukken.

Groeten,

Piet.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum