Partities weg… (Edit) (Computertechniek)

door Paul Brouwer @, Haarlem, 28-03-2010, 21:37 (5145 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ed

Het lijkt erop dat het Master Boot Record van de hdd corrupt is geraakt.
Je kan proberen of je de partities zichtbaar kan maken met het DOS programmaatje FDISK.exe. Ik weet alleen niet of FDISK met SATA en terabyte schijven overweg kan.

Dit lukt met FDisk nog wel.

FDISK is onderdeel van de opstartdiskette van Windows-98. Vanuit System in W'98 kan je een opstartfloppy aanmaken. Daarna de pc booten vanaf de diskette (in de BIOS instellen dat A: of B: de voorkeur heeft bij het booten) en als de DOS-prompt verschijnt het commando FDISK <enter> typen.
In het menu wijst de weg zich vanzelf.

Als het werkt zal FDISK aangeven dat een onbekende partitie is gevonden, omdat DOS niet met NTFS overweg kan.

Hier wordt dan een "NON-DOS" partitie voor aangegeven.

Als laatste redmiddel kan je dan nog proberen (als FDISK de hdd ziet) om het Master Boot Record te vervangen door een standaard DOS MBR.
Daarvoor typ je achter de DOS-prompt FDISK<spatie>/MBR<enter>.
Of daarna de bestaande partities nog kunnen worden gelezen, durf ik niet te zeggen.

Bij mijn beste weten werkt dat dan niet meer omdat je de MBR dan terug zet danwel overschrijft.

Edit 1: Zojuist even uitgeprobeerd. FDISK herkent wel de verschillende partities maar geeft verkeerde informatie over de grootte. Op een hdd van 250GB met 2 partities zag het partities van 59GB en 47GB.

Edit 2: Bij gebruik van FDISK<spatie>/MBR<enter> repareert FDISK het bootrecord van de C-schijf!! De defecte schijf moet dus even op de plaats van C worden aangesloten.

Juist! Werkt wat HD's betreft alleen op drive C.

Groet,
Paul

--
[image]


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum