AF139 is groot succes, A6X38AT speelt (Algemeen)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 05-04-2022, 15:33 (724 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 05-04-2022, 15:47

Ik heb de AF139 erin geprutst en het is een groot succes: want dit fantastische apparaat werkt weer!

Zoals de oplettende lezertjes in deze aanbieding hebben kunnen lezen, werkte van de tuner het AM-deel niet.
Bij binnenkomst natuurlijk eerst even op FM luisteren, prima.
Maar de AM... De oscillatorproef met tweede toestel leverde op dat de lokale oscillator werkt.
Dan signaalinjectie met gemoduleerde 452kHz. Op de basis van T8 (1e MF) geeft dit keurig een piepje in de speaker. Op de collector van T5 (AF124, meng) ook, maar op de basis of emitter niet. Dan even de spanningsmeter erbij. De basis van T5 staat op -2,3 en de collector op -10, maar de emitter op 0, dus geen stroom door de emitterweerstand R15 van 2k2. Transistor dus verdacht op basis van HF proeven en verdenking versterkt op basis van gelijkstroomproeven. Helaas braken na deze meting de zwaar verroeste pootjes af! Maar de pootjes waren nog net lang genoeg voor de tester en die gaf aan patient overleden.

De AF139 wordt her en der vermeld als opvolger en vervanger voor de AF124, maar let op, de pootjes zijn anders! De B en E zijn omgewisseld tov de AF124, dus bij het aanbrengen deze twee pootjes even kruisen! Solderen aan germaniumtorren is altijd een beetje eng, maar onder de printplaat kon ik er redelijk goed bij dus het uitwisselen ging nog wel redelijk vlot. Daarna: AM ontvangst op alle banden!


Philips heeft erg zijn best gedaan, van deze radio iets bijzonders te maken, en heeft maar liefst drie grappige schakelingen aan de AM ontvangst toegevoegd. RF voorversterking kwam, buiten Philips, vaker voor, hier is het aperiodisch gekoppeld aan de mengtrap. De oscillator is een apart torretje. Maar dan: AFC en squelch in het AM deel, dat zie je niet vaak.
De knop S bedient een zg Stille afstemming waarbij het geluid wegvalt als er geen of weinig signaal is. Wel een grappige feature, maar niet een die je vaak gebruikt want op de KG staat de ontvanger continu dicht terwijl er best iets te horen is. Op LG is het wel grappig, je draait over de band en helemaal zonder geruis of gekraak, maar bij BBC en RTL gaat de radio opeens aan.
Verder heeft de radio AFC, Automatische Frequentie Correctie, op AM! Je kunt het effect hiervan horen als je de LO op een tweede toestel beluistert, met of zonder AFC. Met de AFC in werking verandert de toon veel trager rond het afstempunt.

Ik hoorde meteen stations tot bij de 30MHz op de schaal, jammer van deze analoge barrels dat je natuurlijk geen idee hebt op welke band je echt zit te luisteren.

Hier is de foto van het toestel:

[image]

De meeste uitvoeringen van de A6X38AT die je ziet, hebben stationsnamen op de schaal, maar die heb ik niet, dus dit lijkt wel een exportschaal. Achter de afstemknop staat 3122 105 151.4 OV, waarbij OV volgens mij staat voor OVerzee of misschien OVerig. Ik heb code OV vaker zien staan op een Philips schaal zonder namen.

De kast die erom zit is door iemand nagemaakt, maar dit is wel met enige zorg en vakmanschap gedaan, het ziet er mooi uit.

Nog een vraagje, de knop met het antennesymbooltje, is die om draadomroep in te schakelen? Het manual vermeldt dat je er draadomroep op een HF draaggolf mee kunt beluisteren. Echt antenne's schakelen heeft niet veel zijn, want er is maar een antenneingang voor FM en 1 voor AM.

Nou naar de Kringloopwinkel voor een paar boxjes!


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum