A6X38AT speelt, opstelling (Algemeen)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 07-04-2022, 10:07 (747 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 07-04-2022, 10:32

Op de vier kortegolfbanden zijn heel wat stations te horen. Wat je hoort heeft helaas een nogal wisselend verband met de aanwijzing op de schaal.

Met een hulpradio, afgestemd op 8452, 10452, 15452, etc, heb ik geprobeerd in kaart te brengen op welke schaalpositie je de frequenties 8000, 10000, 15000 kHz moet zoeken. Voor de KG 1, 2 en 3 ligt het afstempunt ongeveer een halve tot hele centimeter links van de schaalaanduiding. Soms hoor je hetzelfde station 1 of 2 cm naar links weer, als spiegelfrequentie. Ondanks de uitvoering met vier transistors in de tuner, is er toch maar sprake van 1 RF kring, met bijbehorende beperkte spiegelonderdrukking.
Maar op KG4, de band 20 tot 30 MHz, is er iets mis. Normaal gesproken is dit een vrij stille band, want omroepzenders kom je er nauwelijks tegen, en met dit toestel een 27Mc bakkenist oppikken, ik weet niet of dat kan. Maar meteen vanaf de reparatie hoorde ik er vrij veel stations. Uit wat gepuzzel en gefriemel met een hulpradio bleek het te gaan om stations rond de 14 a 15 MHz, dus ongeveer de helft van de aangegeven frequentie. De Lokale Oscillator loopt maar tot ongeveer 15MHz op z’n hoogst. Kan een zo grote afwijking door ontregeling komen? Of heeft iemand de oscillatorspoel vervangen door eentje met hogere inductie?
Eigenlijk zou dit moeten worden gerepareerd of getrimd…. Maar dat is dan wel achteruit repareren, want terwijl KG4 nu nog stations laat horen, zal die daarna voorgoed stil blijven.

In deze thread werd ook de L6X38T genoemd. Ondanks de overeenkomende letters, is dit volgens mij een totaal ander toestel, al heeft het wel toevallig dezelfde banden. Zo heeft mijn tuner bv 22 transistors, en de portable 11 of 12 geloof ik wat inclusief de eindversterking is. Maar de portable heeft ook maar enkele conversie met een enkele RF kring, dus de spiegelonderdrukking is ook matig bij deze.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum