A6X38AT speelt, opstelling (Algemeen)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 08-04-2022, 18:41 (720 dagen geleden) @ PE1PJA

Ik heb vele jaren geleden de tuner gekocht op MP. Waarschijnlijk onderdeel van een PA installatie. Het toestel was in een metalen rack gebouwd, dat weer in een 19 inch rack geschoven kon worden. Daarom ontbreekt de originele kast en heb ik zelf de huidige gebouwd.

Voor de geschiedschrijving van het toestel ben ik erg benieuwd naar de jaartallen, met namen van het bouwen van de kast. Het kopen op MP zal niet al te lang daarvoor hebben plaatsgevonden? Had je dat metalen rek er ook bij, of heeft de verkoper daarover alleen verteld?

Ik wil je complimenteren met je timmerkunst, want deze kast ziet er echt heel mooi uit! Het is dat wij de plaatjes van de “echte” tuner kennen, anders zou iemand het gewoon geloven dat dit de originele kast was.

Toendertijd heb ik bij mijn weten enkele kleine elco's vervangen omdat die lek waren

Ik heb inderdaad gezien dat er een paar onderdelen vervangen waren. Voor zover ik kan zien, alles keurig gebeurd. Ook de potmeter R102 voor het instellen van het squelch-nivo.

Daarna heb ik hem een tijdje in gebruik gehad op mijn hobbykamer als (FM) tuner maar niet zozeer als kortegolfontvanger.

Zoals we van Philips een beetje gewend zijn, is het weer een echte omroepdoos geworden, leuk product om mee naar sterke lokale zenders te luisteren, en voor dit toestel ook verwegge kortegolfzenders. Voor utility op de KG of DXen is het toch weer een minder geschikte ontvanger. Fijnregeling bestond toch in 1963 ook al…. En waarom niet even een draaibaar ferroceptortje erin gebouwd…. Dat voorkeuze pas later kwam, daar heb ik begrip voor, de Hurricane de Luxe uit 1971 had dat bv wel. Kortom een fantastisch ding voor in de huiskamer, maar in je shack ga je dit niet neerzetten.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum