Meettip: centiWatt-meter van Gamma (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 09-09-2022, 14:38 (589 dagen geleden) @ Otto

Mijn eerste idee was, die schakelstekker even open te maken en er een weerstand in te maken die ongeveer 1,00W zou gebruiken. Precies een Watt van je meting aftrekken, dat rekent lekker makkelijk uit het hoofd...

[image]
Ik had al een beginnetje gemaakt zoals je op deze foto kan zien. Maar dan kom je er achter dat, als je in centiWatts gaat meten, ook het verbruik van een weerstand niet constant is! Immers een half % spanningsvariatie (ca 1V) geeft al 1% vermogensvariatie (1 digit). Nog afgezien van het opwarmeffect in de weerstand.

Vandaar dat ik toch heb gekozen voor de voorlopig simpeler oplossing om gewoon het lampje als basislast te gebruiken. Vanwege de onzekerheid of die nou tijdens het meten 0,20, 0,21 of 0,22 gebruikt, moet je voor het meest nauwkeurige resultaat toch eerst even aflezen zonder de te meten belasting. Je zit dan toch een verschilmeting te doen aan de onderkant van je meetrange, dus reken op een fout van minstens 2 digits.
Ik denk trouwens dat er bij dat neonlampje in de schakelaar ook wel een ballastweerstandje zit en dat het meeste vermogen daarin gaat zitten.

Ik heb de metingen nog niet met precisieweerstanden en condensators geverifieerd, maar uit mijn eerste proefjes met kleine radio's en voedinkjes kwamen redelijk consistente waarden.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum