Meettip: centiWatt-meter van Gamma (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 15-10-2022, 12:18 (559 dagen geleden) @ MarcelvdG
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 15-10-2022, 12:28

Ik bedoelde dit verhaal van de Universiteit Twente:
https://www.researchgate.net/publication/321431889_Static_energy_meter_errors_caused_by_conducted...


Leuk stukje, ik heb ‘m gedownload en gelezen. Er worden omstandigheden in kaart gebracht waarin afwijkingen ontstaan in bepaalde meters. Duidelijk is overigens, dat deze omstandigheden zeldzaam zijn en die meters ook. Gaslicht schrijft in dit artikel dat ze de fouten konden reproduceren in lab condities maar nergens in huishoudens aantroffen.

Ik heb drie stekkermeters: de Wattmeter, de deciWattmeter en de centiWattmeter. Eentje meet alleen in hele Watts voor het grove werk, de andere meet in tienden en mijn lievelingsmeter geeft zelfs honderdsten aan. Ik denk dat ze alledrie voor de stroom een shunt hebben (want ze waren goedkoop) dus min of meer buiten verdenking staan.

De grootste fouten vonden de technici bij dimbare lampen en dat was voor mij heel interessant. Ik kom (als energie ambassadeur) bij mensen thuis en meet dan apparaten op om te adviseren over energiebesparing. De staande lampen met dimbare halogeenpitjes erin staan dan meestal de volgende dag bij de stoeprand. Op volle kracht trekt zo’n lamp bv 200W en geeft dan evenveel licht als een LEDje van 8W. Gedimd geeft hij “gezellig” licht wat niet te fel is, maar trekt dan evengoed nog 50W of zo.
Wat zegt jouw artikel over mijn meting? Omdat mijn meter een shunt heeft, klopt die 50W meting echt. Maar als ze de verkeerde sensor in hun meterkast zouden hebben, worden ze alsnog voor 150W afgetikt! Ze moeten dan wel een driefasenmeter hebben met Rogowski element, bij eenfasemeters werden geen afwijkingen gevonden. Niet zo’n leuke boodschap maar extra reden om dimmerlampen uit te faseren.
Ik vraag altijd aan de klant wanneer ze hun lamp dimmen. Heel vaak staan de lampen sowieso altijd in dezelfde stand, die als het aangenaamst wordt ervaren. Een klant meldde dat hij licht aan wil laten tegen inbrekers als hij niet thuis is. Beide gevallen volstaat een gewone LED van gepaste lichtkracht.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum