Meettip: centiWatt-meter van Gamma (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 14-10-2022, 12:15 (559 dagen geleden) @ MarcelvdG

Een jaar of wat geleden heeft iemand van een Nederlandse technische universiteit gekeken hoe goed elektronische elektriciteitsmeters met vervormde stroom om konden gaan, en dat viel bij sommige modellen zwaar tegen. Het waren geen meters met een shuntweerstand, maar met twee zwak gekoppelde spoelen en een integrator voor de stroommeting. Die integrator ging nog wel eens over zijn nek bij sterk vervormde stroom.

De documenten van Analogue Devices noemen juist als voordeel dat, na AD-conversie van de spanning- en stroomsensor, alle verwerking digitaal gebeurt en daardoor niet gevoelig is voor omgevingsstoringen. Hun claim is dat ze door die digitalisering, alle analoge principes achter zich laten qua nauwkeurigheid.
Stroom- en spanningsmeting via weerstanden garandeert natuurlijk ook een prima lineair gedrag, ook onder niet-sinusvormige spanningen en stromen.


Wat ik ook erg leuk vind, is dat er op diverse plekken is gedacht aan gebruikers die proberen hun eigen metingen te verstoren. Wat, denk je dan, wie WIL er nou perse onnauwkeurige metingen? De ICs worden ook gebruikt om stroom af te rekenen, en dan begrijp je natuurlijk dat er altijd een paar deugnieten zijn die denken, kom, kan ik dit kastje zo beïnvloeden dat er toch lage getalletjes op komen?

Maar er is bv een voedingsspanningsbeveiliging die het ding afschakelt bij te lage Vcc. Ook hebben ze moeite gestoken in de stroom-ingang zo gevoelig mogelijk te maken, zodat de meter werkt met een vreselijk laag-ohmige shunt. Zou je de fasedraad VOOR de meter om de meter heen verbinden met de fasedraad NA de meter (de datasheet van de ADE7757 noemt de fasedraad als voorkeur voor het plaatsen van de shunt) dan loopt, door de parasitaire weerstand van je draad, toch nog vrijwel alle stroom door de shunt.

Ik moet het artikel ergens hebben, ik zal eens kijken of ik het vinden kan.

Leuk, ik ben benieuwd, want ik wil natuurlijk ook weten welke omstandigheden een meting minder betrouwbaar maken.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum