Meettip: centiWatt-meter van Gamma (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 09-09-2022, 18:59 (586 dagen geleden) @ soundman2

bij een neonlampje hoort geen ballastweerstand, maar een serieweerstand.

OK. Hoeveel van die 200mW gaat in het lampje en hoeveel in de serieweerstand?

als bijbelasting om de meter aan de gang te krijgen, kun je elke belasting nemen

Het lijkt me nog steeds dat die schakelverlichting van 200mW niet zo’n slechte keus is.
Minder verbruik betekent (meestal) ook minder variatie (in absolute waarde).

Het blijft de vraag of de Wattmeter goed meet bij alle spanningsvormen op het net en bij pulserende belastingen, zoals een schakelende voeding.

Ja, dat was dus inderdaad precies mijn vraag, maar daarop is nog geen antwoord.
Ondertussen heb ik wel op internet gelezen dat het vampiergebruik van USB stekkers nogal varieert, van bv 375mW voor een merkloze tijdbom tot 19mW(!) van een Samsung stekker. En laat nou bij mij juist bij een samsung de wenkbrouwen omhoog zijn gegaan. Maar het kan dus gewoon kloppen.

Hoe reageert het ding op blindstroom?

Dat had ik al een beetje geschreven. Ik heb een schakelklok verzuinigd door de ballastweerstand te vervangen door een condensator. De stroom blijft even groot, ca 5mA, maar door de lage cosphi is het verbruik ongeveer 0,1W en mijn verschilmeting kwam uit op 0,09W.

Als je een RMS meter hebt, zou je ook de spanningsval kunnen meten over een kleine weerstand of gebruik maken van de RMS stroommeting.

Alleen weet ik dan nog niks. Een RMS meting vertelt wel hoe goed een bepaalde stroom een weerstand kan verwarmen, maar zonder de cosphi is het opgenomen vermogen uit het net nog steeds onbekend.

Ook bij een zeer zuinige adapter is het nog voordeliger om die na gebruik uit het stopcontact te nemen.

Elke avond in het stopcontact steken en elke ochtend eruit halen is 770 handelingen per jaar. Bij een usb lader met verbruik van 50mW verdien ik met die 770 handelingen ongeveer 15 cent. Dat gaan we dus niet doen!

het inwendige als elco's etc gaan langer mee doordat er niet constant wat opwarming is,

Over de netvoedingen van Philips portables uit de jaren 80 heb ik juist gehoord, dat het zo goed voor ze is dat de voedingselco’s continu onder spanning staan. Vandaar dat ze het na 40 jaar nog zo goed doen.

De “opwarming” van die Samsung lader die 20mW trekt, zal ook nog wel een beetje meevallen.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum