Verbruik van FM en DAB+ radio's (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 26-10-2022, 12:34 (545 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 26-10-2022, 12:48

Je meet niet het verbruik van de radio, maar vooral dat van de netvoeding.

Zoals ik het heb opgemeten, is denk ik wel hoe veel van deze radio's gebruikt worden. Er zijn heel veel van die jaren tachtig en negentig portables waar uberhaupt nooit een batterij in heeft gezeten.

Om het verbruik van de radio-schakelingen zelf te meten, moet je aan de DC-kant gaan zitten en daar de spanning (van batterij of voeding) opmeten en het stroomgebruik. De stroom kun je redelijk makkelijk opmeten door je amperemeter over de aan/uit-schakelaar te prikken. Maar dan moet je wel even de boel open schroeven. Je kunt natuurlijk ook een DC-voeding in het batterijvak klemmen en daarvan spanning en stroom bekijken. Dan mis je alleen een interessant dingetje wat ik hieronder beschrijf.

De Akai DAB+ radio werkt op een 5V voedinkje en trekt, afhankelijk van het speelvolume, zo'n 150 tot 200mA, dus 1W aan DC vermogen.
De Seniorenradio werkt op een 9V batterij en trekt dan op AM 40mA en op FM 60mA, dus 540mW. De ingebouwde netvoeding levert alleen helemaal geen 9V, die levert 13V. Blijkbaar vond Philips de radio toch beter klinken op een wat hogere spanning. Bij een voedingsspanning van 13V trekt de radio 66mA (op FM) dus 850mW en dat is dan weer bijna zoveel als de DAB+ radio uit 2015 en het dubbele van de DAB+ radio uit 2017.

uiteraard zijn de oude trafovoedingen iets minder zuinig dan een 60 jaar jongere schakelvoeding, en zeker in standbye.
maar de FM radio op zich kan best héél zuinig zijn.

Inderdaad, de allerzuinigste radio uit mijn testje, puur gekeken naar DC-verbruik van het radiodeel, was de FM Teddy uit 1971. Alleen, heel veel gebruikers hebben de FM-tuner als onderdeel van een systeem waarvan ook de eindversterkers, de luidspreker(s) en de voeding deel van uit maken.
En dan klopt het verhaal "DAB kost veel stroom" gewoon niet. Ik kan de Teddy, zoals vijftig jaar geleverd door de fabrikant ITT Schaub-Lorenz, vervangen door drie DAB radio's zoals zeven jaar geleverd door Akai, en ga dan minder stroom gebruiken. En als ik op m'n werk rondvraag naar wat oude ongebruikte Samsung voedinkjes, door tien.
En als je de Seniorenradio vervangt door de Akai, betaal je de aanschaf uit de besparing op stroom in vijf jaar.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum