Verbruik van FM en DAB+ radio's (Toestel of techniek)

door kris ⌂ @, Gent, België, 26-10-2022, 21:49 (541 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door kris, 26-10-2022, 22:16


Zoals ik het heb opgemeten, is denk ik wel hoe veel van deze radio's gebruikt worden. Er zijn heel veel van die jaren tachtig en negentig portables waar uberhaupt nooit een batterij in heeft gezeten.

dan zal ik een uitzondering zijn, want ik gebruik ze altijd op (oplaadbare batterijen) en ik heb er een hele hoop :-)

Nu vergelijk je wel toestellen van 50 jaar met DAB ontvangers volgens de huidige stand van de techniek. Vraag op het buizenforum was of FM uberhaubt meer verbruikte dan DAB+. Met de gelijkwaardig technologie kan je een veel zuinigere FM radio bouwen dan de zuinigste DAB, dat is zeker.

Maar ook bij de oudjes zijn er superzuinige ontvangers. Philips kleine wonder uit midden jaren 60 neemt +- 15mA uit vier D-cellen. daar kan ie makkelijk een paar maanden op vooruit. de kampioen is een kleine Sony uit begin jaren 90 , die neemt 10mA bij 3V (das dus 0,03 watt..)

Als je zulke radio's via een efficiënte schakelvoeding aansluit verslaan ze makkelijk je zuinigste DAB.

dan nog een totaal onbelicht aspect is.. hoelang gaan die dingen mee? Heb een zak vol ouwe radio's, gros ervan doet het nog zonder ooit problemen te hebben, en die met issues waren herstelbaar. De DAB ontvangers (ja , die heb ik ook) geven algauw problemen met de encoder wieltjes (dus toch leve die oude variabele condensator uit de 20e eeuw) en drukknoppen.
schakelvoedingen geven het ook meestal op tussen na 10 à 15 jaar.
Kortom, is er zit een enorm verschil in de bouwkwaliteit tussen vroeger en nu.
Niet dat ik wat tegen de vooruitgang heb, maar iets bewezen goed (dat nog dienst doet ) vervangen door een stukje modern omdat het een half watje minder verbruikt ...

nog wat.. in het topic over de centiwattmeter geef je een smeer naar de klassieke analoge wattmeter, onnauwkeurig, houdt geen rekening met harmonische etc... ook daar, de ouwe jongens kunnen héél nauwkeurig zijn en rekening houden met harmonische van belang. Nieuw is leuk, maar niet altijd beter!


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum