Verbruik van FM en DAB+ radio's (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 27-10-2022, 10:05 (547 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 27-10-2022, 10:26

Nu vergelijk je wel toestellen van 50 jaar met DAB ontvangers volgens de huidige stand van de techniek. Vraag op het buizenforum was of FM uberhaubt meer verbruikte dan DAB+.

Ik las het meer als een bewering dat er energiekosten bij de consument worden neergelegd. Los van wat je verder van DAB+ vindt, was mijn onderzoekje een reactie op die claim (die op dit forum terugkomt met de hardnekkigheid van de Komeet van Halley maar dan vaker).

Met de gelijkwaardig technologie kan je een veel zuinigere FM radio bouwen dan de zuinigste DAB, dat is zeker.

Sterker nog, daar heb je die gelijkwaardige technologie helemaal niet voor nodig. Met een dingetje uit 1935 inbouwen in de Teddy zou je nog lager verbruik krijgen dan met de Akai/Samsung. Ik doel natuurlijk op een netschakelaar. Van de toch vrij lage stroom in de Teddy wordt maar een twintigste tijdens het spelen verbruikt en de rest is niet nodig.
Ja, ze konden het wel in 1971 maar ze deden het niet. Als je de Teddy van een snoerschakelaar voorziet en hem daarmee uitzet, wordt hij zuiniger dan de Akai/Samsung.

Misschien heb ik het zelf wat teveel gesuggereerd, maar ik wil niemand oproepen om FM door DAB+ te vervangen wegens de stroom. Of je voor FM of DAB+ gaat laat ik graag aan ieders eigen keuze over. Aan de andere kant, na alle verhalen zijn er misschien wel mensen die graag een DAB+ willen, maar ervan afzien omdat ze hun stroomverbruik niet willen verhogen. Tegen die zou ik zeggen laat je niet weerhouden, want afhankelijk van je huidige situatie kan het heel goed zijn dat je juist minder gaat verbruiken.

Maar ook bij de oudjes zijn er superzuinige ontvangers.
Als je zulke radio's via een efficiënte schakelvoeding aansluit verslaan ze makkelijk je zuinigste DAB.

Zo is het en, als ik toch mensen even een adviesje mag geven: doe dat!
Kolom 6 en 7 staan niet voor niets in mijn vergelijkingstabel. De grootste invloed op je verbruik is niet de keuze tussen DAB+ of FM, maar veel banaler, de voeding. Dat is toch wel duidelijk gemaakt door mijn metingen en conclusies.

Niet dat ik wat tegen de vooruitgang heb, maar iets bewezen goed (dat nog dienst doet ) vervangen door een stukje modern omdat het een half watje minder verbruikt ...

Hierboven gaf ik al een beetje aan dat je volgens mij hier actie en reactie verwisselt.
Overigens heb ik in mijn huis op diverse plekken, oude radio’s en boomboxen vervangen door kleine stereosetjes met FM (helaas voor Ruud geen AM), MP3 speler en Bluetooth. Ze geven een mooier geluid, spelen bestanden af en telefoongeluid, stemmen digitaal af, hebben afstandsbediening, en geven een mooier geluid. Dat ze dan ook nog eens een kwart van de stroom gebruiken is mooi meegenomen, niet direct de reden om ze te nemen maar ook niet een belemmering.

nog wat.. in het topic over de centiwattmeter geef je een smeer naar de klassieke analoge wattmeter, onnauwkeurig, houdt geen rekening met harmonische etc...

Sneren uitdelen wil ik niet, dus iedereen mijn excuses als je het zo opvatte.

Ik dacht dat dit toen ook geen actie was maar een reactie op de bewering dat digitale wattmeters fouten geven of structurele miswijzingen hebben.
De claim van betere nauwkeurigheid bij harmonischen komt uit de docu van Analogue Devices, dat had ik er dacht ik ook bij gezet.
Dat de Wattmeter met stroomshunt juist heel nauwkeurig is, was een conclusie van UTwente.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum