Reparatie van HP 1740A oscilloscoop (Toestel of techniek)

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 17-08-2024, 19:22 (98 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Bapaktua, 17-08-2024, 19:54

Aangezien ik deze HP1740A scoop al een tiental jaren niet had gebruikt en hij toch qua mogelijkheden c.q. eigenaardigheden verschilt van de afgelopen jaren HP1201A scoop, heb ik vandaag even de moeite genomen om het boek nog eens door te lezen en wat verschillend metingen te doen om mijzelf weer vertrouwd te maken met dit apparaat.
Alle testen en metingen, met het Operating and Service Manual op m'n schoot, nagelopen.
Alles ging prima, tot het laatste blokje tekst.
Gaat over Scale Ilumination.
Eventjes aan die knop draaien, dan moet de interne achtergrond verlichting veranderen.
Maar er gebeurde niets.
Kast weer open en begonnen met alle voeding spanningen te meten.
Die waren correct. Dan maar op die voeding print het stukje circuit op zoeken die de Beeldbuis Floodgun Filaments aanstuurt.
Die spanning bleef, ook al verdraaide ik de knop Scale Ilumination CW en CCW, constant en was foutief volgens de waarden bij het schema.
De loper van de instelpot op de voedings print maakte echter geen contact met de onderliggende koolbaan.
Toen ik vervolgens de Instelpotmeter op de print verdraaide werkte die Ilumination ineens.
Ook het verdraaien van de Scale Ilumination potmeter op de frontplaat werkte nu weer normaal.
Voor de zekerheid nog een paar keer de instelpot op de print een paar maal heen en weer gedraaid en na wat kleine haperingen werkt die nu foutloos.
De betrokken instelpot was, zoals gewend bij HP, van goede kwaliteit. Bourns.
Voor de zekerheid ook de andere instelpots, na merken van hun positie, even heen en weer verdraaid.
Iemand dit wel vaker meegemaakt?
ruud

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks