Reparatie van HP 1740A oscilloscoop (Toestel of techniek)

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 01-09-2024, 13:31 (81 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Bapaktua, 01-09-2024, 13:42

Voorlopig klaar met de HP1740A oscilloscoop.

Ik heb na een vraag over welk "smeermiddel"ik het beste kan gebruiken om de diverse print- en schakelaar contacten te ontdoen van oxide en daarna een glij/contact middel kan gebruiken
uiteindelijk gekozen voor PRF-7-78.
Gezien het soms optredend probleem van verschuiving van de horizontale beeldlijnen etc. bij het bewegen (na enige tijd en inwendige temperatuur verhoging) van printen en schakelaars de betrokken contacten schoongespoeld met IPA. Ook de tijdbasis schakelaar dekken begonnen problemen te vertonen. Dus spoelen maar.
Daarna met een penseeltje de print contacten stripjes en de schakelaar-dekken stuk voor stuk aangetipt met een weinig PRF-7-78. En daarna de printen en de tijdbasis schakelaars enige malen bewogen of verdraaid op alle bereiken.
Daarna ongeveer 12 uur gewacht.
De eerste "natte" indruk op de contacten was keurig opgedroogd.
Geen problemen meer het het schakelen naar diverse bereiken of het bewegen van printen.
Daarna beide kunststof tijdbasis schakelaar rondsels met "tanden" voor de juiste schakel-standen heel lichtjes ingevet met z.g. "kranen-vet" en diverse mechanische metalen onderdelen licht bevochtigd met naaimachine olie.
Door het schoonspoelen met IPA waren ook de geoliede delen "droog" komen te staan.
Nog even wat instellingen nagelopen maar alles lijkt nu goed te functioneren.
Bleef het probleem dat het binnenin de scoop (geen ventilator) na wat uurtjes wel érg warm werd.
ik heb allereerst gezorgd voor enige luchttoevoer van onderaf door in het kunststof kokertje voor het instellen van de netspanning wat gaten aan te brengen. En bovendien de bovenkap niet strak op
op het frame te plaatsen maar d.m.v. wat afstand bussen ruimte te maken voor de afvoer van de inwendige warme lucht.
Dat scheelt meer dan 20 graden minder. :-)
Voorlopig heb ik de scoop alweer enige uren in gebruik zonder enig probleem. :||:
Afwachten dus maar weer.
En natuurlijk iedereen bedankt voor de tips en raadgevingen.
Ruud .
[image]
[image]
[image]

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks