Reparatie van HP 1740A oscilloscoop (Toestel of techniek)

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 28-08-2024, 11:18 (85 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Bapaktua, 28-08-2024, 11:43

Gevonden ?
Tijdens het meten aan de A9 print (horizontale afbuiging) bewoog ik de betreffende print een héél klein beetje.
Ik kreeg toen een goed/fout verschijnsel.
Aflaten koelen en daarna weer wachten tot de fout optrad.
Na een half uurtje, weer fout.
Dan maar de hele print verwijderen.
Deze A9 print is echter vergrendeld d.m.v. een kunststof clip op de print connector.
De print er gewoon uittrekken lukte niet, zat muurvast.
Misschien is er een betere methode maar ik heb de print al wrikkend los kunnen krijgen door die plastic clip met een ingestoken schroevendraaier naar buiten te buigen.
Bij het bekijken van de print bleken de rode en witte draad hulzen een zwart laagje te vertonen. En verscheidene soldeer punten op de print-connector verbinding zagen er wat "rommelig" uit.
Ik heb de connector soldeer punten op de moeder-print en de A7 print opnieuw gesoldeerd. Ook de connector print-draad (rood en wit) verbinding gereinigd en de 2 pennen op de print opnieuw gesoldeerd.
Vervolgens de A7-print en de twee schuif-hulsen met rode en witte draad geplaatst.
Deze twee draden gaan direct naar de scoopbuis.
Ik kan nu de A7 print en omliggende bedrading gewoon bewegen zonder dat de fout optreed.
Afwachten maar.
Ik heb echter geen verklaring voor het feit dat het bewegen van draden/printen in "koude" toestand geen effect heeft.
ruud
[image]
[image]
[image]
[image]

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks