spanningsregelaar 78XX (Toestel of techniek)

door Willem Roseboom @, Amersfoort, 07-01-2012, 20:42 (4706 dagen geleden) @ Willem Roseboom

Hallo Arjan en Willem,

Ik dacht al dat het niet kon maar het kwam me wel erg goed uit als het wel kon dus vandaar de vraag. Ik ben een goedkope onbeveiligde acculader voor het laden van autoaccu's aan het ombouwen. Ik had er al een schakeling ingebouwd die bij 12,6V inschakelt en bij 14V uitschakeld. Nu rijden we erg weinig met de auto en als we rijden zijn dit bijna altijd zulke korte en energie (elektra) vretende ritjes dat zonder maatregelen de accu binnen 2 weken leeg is (ruststroom ong. 100mA). Met de acculader permanent aan boord dacht ik het probleem opgelost te hebben. Niet dus, de accu gaat tussen de 1 en 2 jaar mee, toch een dure hobby. Nu is het volgens kenners zo dat een loodaccu het niet leuk vind om vaak geladen en ontladen te worden en dat het beter zou zijn om de accu op te laden tot 14V (spanning ogeregeld) en daarna over te gaan op druppellading van 13,8V (spanning geregeld). Nu kan ik dat mooi doen met het printje wat ik al had ingebouwd voor het overladen tegen te gaan maar om gebruik te maken van het wisselcontact van het aanwezige relais moet ik het print ontwerp behoorlijk verbouwen maar dat moet dan maar.

Zijn er mensen die een andere theorie hebben om het leven van een loodaccu die te weinig gebruikt wordt te verlengen dan hou ik me aanbevolen. Om sulfatering van de loodplaten tegen te gaan zit er al een apparaatje overheen die af en toe een kortsluitstroom van een 100A gedurende zeer korte tijd laat lopen (verbruik kleiner als 5mA/h per dag). De ruststroom die de autoverbruikt is volgens mij normaal (veel elektronische luxe van 27 jaar oud).

Groeten,

Willem


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum