spanningsregelaar 78XX mbt autoaccu (Toestel of techniek)

door Willem Roseboom @, Amersfoort, 25-01-2012, 11:54 (4692 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Willem Roseboom, 25-01-2012, 12:02

Hallo,

Om te beginnen heb ik een geheugen als een zeef maar er is toch iets blijven hangen van het lezen en testen over de "loodaccu". Mijn conclusie n.a.v. de diverse info op het internet:

Echte loodaccu's worden eigenlijk de laatste 10? jaar niet meer gemaakt. Hierbij was de laadspanning 13,8V en dan was de accu voldoende geladen, ongeveer 80% zonder het risico dat de accu ging gassen. Dit waren accu's die onderhoud nodig hadden omdat ze wat water konden verbruiken (dus dan toch wat gassen).

Onderhoudsarme of onderhoudsvrije accu’s zijn meestal, zo niet altijd, lood calcium (Pb/Ca) of calcium calcium {Ca/Ca) accu's. De laadspanning voor deze accu's moet 14,5-14,7V zijn. Het is wat afhankelijk van de constructie van de accu maar het komt er in het algemeen op neer dat de accu defect raakt op het moment dat deze de 14,5V laadspanning niet krijgt.

Hier ben ik dus de fout ingegaan, ik gebruikte een acculader van 13,8V, dit was immers wat ik geleerd had (lang geleden :-) ). De auto is 27jaar oud en omdat ik korte ritjes reed heb ik de spanningsregelaar vervangen door een 14,2V maar de spanning die ik bij de accu mat was tussen de 13,4 en 14V (afhankelijk van het toerental en hoeveelheid gebruikers). Het leek mij prima omdat een loodaccu boven de 14V ging gassen en heb het zo gelaten. Na een jaar was de accu defect, ondanks het continu opladen van de accu tussen de 12,6 en 13,8V als de auto niet gebruikt werd zoals hier al eerder in deze draad beschreven.

Nu schreef de fabrikant van het merk accu dat ik had dat deze schade eventueel te verhelpen was door de accu gedurende 24 uur te laden met 16V en 10A, hierbij zou de accu gaan gassen en moest dus heel goed geventileerd worden en eventueel bijgevuld worden, dit laatste kon door de stickers eraf te halen, hieronder zaten de bekende schroefdoppen. Ik heb dit gedaan en de accu trok bij 16V ongeveer 5A en dit bleef ook zo. Naderhand moest ik 1/3 liter gedemineraliseerd water bijvullen en de 74Ah accu heeft een capaciteit van 50Ah bij een ontlaadstroom van 4,5A. De spanning blijft bij zware belastingen zoals starten ook netjes en de accu neemt ook weer goed lading op. Ik heb meerdere keren de accu geladen en ontladen en hij blijft netjes 50Ah. Bij het laden met 14,5-14,7V gaat de accu niet gassen.

De vraag was toen ik deze draad startte over een 78XX spanningsregelaar en eindigt met een verhaal over de auto accu. Dit laatste hoort misschien niet thuis op dit forum maar ik wilde toch graag mijn bevindingen hier kwijt omdat met name mensen met oudere auto's hier wat aan kunnen hebben. Verder iedereen bedankt voor het meedenken.

Vriendelijke groet,

Willem


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum