spanningsregelaar 78XX (Toestel of techniek)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 13-01-2012, 00:26 (4704 dagen geleden) @ Willem Roseboom

http://www.landiss.com/battery.htm

Lees dit verhaal maar eens goed door.

Er zijn verder legio verhalen hoe accu's goed en juist te laden waarbij met name afhangt de constructie van de battery bekend moet zijn.

Voor auto's die veel korte ritten maakt wordt nog wel eens de regulateur op een wat hoger voltage gezet.

Standaard auto lader staat op 13,4V zover ik weet.
Maar uit verhalen nu gelezen wordt steeds vaker rond de 14,2V afgesteld ivm type/soort accu.

Verder lees de handleidingen van een gerenomeerde acculader.
Die laad accu's zoals het hoort, over nagedacht en is hun bussines.
Rap laden dan boven de 14,2V, en onderhoudsladen op 13,25V
http://images.mastervolt.nl/files/ManualCM1_090831NL.pdf

Gel accu's moeten helemaal wat hoger ingesteld worden.
Daarbij!!! houd rekening bij dit type accu dat naarmate de accu VOL raakt deze méér stroom gaat trekken.
Dus met een dikke ongeregelde trafo laden betekend na vol raken accu dat deze
BOL staat en je hem weg kunt gooien omdat die max stroom heeft staan trekken.
"eigen ervaring:-( " Lege 5AH 12Vgel met dikke 13,6V (max 20A lader), leeg meet 0,5A laadstroom, dus effe rekenen ->vol na uurtje of 8, timer er op en volgende dag staat ie BOL.
Van daar ook dat daar speciale laders voor zijn!@#$
Was een beetje dom


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum