spanningsregelaar 78XX (Toestel of techniek)

door Willem Roseboom @, Amersfoort, 09-01-2012, 12:08 (4708 dagen geleden) @ kris

Waar jij last van hebt is de maximum stroom die de accu nog kan leveren na enige tijd. Door veroudering gaat dit sowieso achteruit. Das het grote verschil tussen duur en goedkoop.


Hallo Kris,

Was het maar zo simpel, misschien heb je het antwoord wat ik gaf aan Mauricw niet gelezen, Hierin staat:

Ik heb al een lader, deze schakelt bij 12,6V in en bij 14V weer uit. Hij laad met een stroom tussen de 6 en 1A. Lijkt mij toch prima voor een 74Ah accu. Omdat mijn vrouw ook met de auto rijdt moet de acculader tijdens het rijden gewoon aan de accu blijven hangen, wel de netstekker eruit natuurlijk . Als de auto bij huis staat wordt de accu altijd geladen. Misschien is het beter om bij het bereiken van 14V over te schakelen naar druppelladen, vandaar de vraag over de 78XX, in mijn geval een 7809 met een zener van 4,7V in de middenpoot. Elke keer als een accu het gaat begeven, zie je dat hij tussen de 12,6 en 14V geen lading meer trekt waardoor de lader dus snel laad, afvalt en weer gaat laden. Starten gaat eigenlijk goed, alleen zakt de spanning wel flink in, waardoor bijvoorbeeld de elektronische toerentalstabilisatie van de auto de kluts kwijt raakt. Ik heb deze accu nu hier staan (inmiddels een VARTA gekocht) en na 2 keer de accu tot 11V te hebben onladen met een 55W lamp en weer opgeladen te hebben, lijkt het erop dat deze zich hersteld. Het effect dat er geen lading meer aangenomen wordt tussen de 12,6 en 14V lijkt sterk af te nemen, misschien is het alwel weer in orde. Ben nu weer aan het ontladen om de capaciteit vast te kunnen stellen. Ik vind het vreemd en kan het niet verklaren waarom de accu's na 1 à 2 jaar dit "gedrag" vertonen en dat stoort me.
Voor de volledigheid, er hangt ook nog een apparaatje over die er af en toe een flinke stroom doorheen jaagt om sulfatering te voorkomen.

Hoe verklaar je het bovenstaande verhaal dan? Overigens zag je ook al bij een kleine belasting de spanning in elkaar zakken, vandaar ook het snel in en uitschakelen van de lader. Wie kan veklaren waarom een accu niets lijkt te doen tussen de 12,6 en 14V, terwijl de auto wel op deze accu wil starten en dit lijkt zich te herstellen door laden en ontladen. Ik begrijp het net.

Groeten,

Willem

--
Groeten,

Willem


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum