Trafo uit UPS bruikbaar? (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 31-07-2019, 21:18 (1889 dagen geleden) @ PE1PJA
Gewijzigd door soundman2, 31-07-2019, 21:24

Beste forumleden,

Omdat ik hier enkele defecte APC smart UPS 1000 apparaten heb liggen vroeg ik mij af of de transformatoren (veilig) te gebruiken zijn in bv een voeding. Omdat ik ook twee identieke heb zou mogelijk ook een scheidingstrafo te bouwen zijn?

Op internet vind ik wel wat bij een buurforum maar een echt eenduidig antwoord vind ik niet.

Groeten, Jan.

De apparaten hebben vaak een schakelende voeding, die nodig is om de acculading op peil te houden, maar dat kan ook een redelijk kleine normale trafo zijn, voldoende om de accu weer in een paar uur te laden om vervolgens over te gaan op druppellading.
Verder zit er afhankelijk van het principe een omvormer in, die van de accuspanning een al dan niet sinusvormige wisselspanning maakt. Dat kan op twee manieren.
Vanaf een lage spanning wordt met een smps een spanning gemaakt van ca 300 volt DC Met een fet schakelbrug en PWM wordt daaruit een gemodificeerde of een echte sinus gebouwd. De trafo die daarvoor nodig is is een relatief kleine ferriet trafo die wel tot een op paar honderd KHz kan werken.
Soms komt de hoge spanning meteen uit bijv 25 in serie geschakelde 12 volt accu's, waaruit via PWM een sinus wordt gemaakt. Dan komt er geen trafo aan te pas.
Het gaat er feitelijk om, wat voor trafo zoek je.
Ik heb hier nog een 250 watt kanteelomvormer staan. Daar zit een conventionele trafo in van 12 v DC naar 220V blok. Die werkt op 50Hz.
De trafo's in de ups zijn meest waarschijnlijk niet bruikbaar op 50Hz. Een scheidingstrafo met twee tegengestelde exemplaren zit er hoogst waarschijnlijk niet in.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum