Technics cassettedeck RS-BX828 aandrukrollen (Gezocht)

door Bert V. @, Amstelveen, 07-01-2020, 00:44 (1543 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †
Gewijzigd door Bert V., 07-01-2020, 00:46

Henk, de door jou genoemde serie van Revox heb ik nooit onderhanden gehad, wel de decks van Sony, Akai, en Tandberg, waar deze "afwijking" (in mijn tijd ;-) ) niet voorkwam.

Dat de rol niét de band transporteert is wel duidelijk, niet?; de band wordt natuurlijk aangedreven door het contact van de rol met de capstanas; ik kwam hierop omdat Francois in een eerdere reactie aangaf dat de rol die de band aandrijft in orde was, waardoor ik aannam dat de andere (grote) rol de band niet aandreef (via de capstanas)

Het toepassen van dit dual-capstan systeem veroorzaakt een constante aandruk van de tape op de kop(pen), en daardoor een perfect band/kop contact; ik heb op het NET een artikel gelezen dat er een minimaal verschil in snelheid is tussen de rollen (de rechter iets sneller, anders zou er lusvorming van de tape ontstaan), waardoor deze aandrukkracht ontstaat; het is mij (nog) niet helemaal duidelijk waardoor dit verschil in snelheid ontstaat; je neemt toch aan dat beide vliegwielen een gelijke omwentelingssnelheid hebben; maar omdat de rechter toonas als eerst wordt aangedreven/aangetrokken wordt door de aandrijfsnaar en de linker er als het ware achteraan "sukkelt" ontstaat dit verschil heb ik een beetje begrepen; weet jij hier het fijne van?

Ik besef dat ik nu afwijk van de vraagstelling van TS, maar misschien is dat hier even geen probleem, als hier snel een uitleg voor wordt gegeven, anders een nieuw topic.

Bert


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum