Technics cassettedeck RS-BX828 aandrukrollen (Gezocht)

door Bert V. @, Amstelveen, 07-01-2020, 22:07 (1570 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Bert V., 07-01-2020, 22:21

[image]

Bovenstaande is de meest gebezigde uitvoering van een cassette-deck met het dual-capstan systeem, dus 2 vliegwielen met toonassen van dezelfde diameter aangedreven door een motor via een platte snaar; dus tóch een miniem verschil in draaisnelheid bij de beide vliegwielen.

De bijdrage van Maurice (dank daarvoor!) laat zien dat bij het deck van Francois geen aandrijving van buitenaf gebeurt, maar dat het rechter vliegwiel direct wordt aangedreven; hier dus géén verschil in draaisnelheid van de vliegwielen, daarom heeft men de linker toonas iets dunner uitgevoerd, zodat de tape tussen beide toonassen toch 'gespannen" wordt. (deze uitvoering is dus niet geschikt voor een reverse-deck, daar het spul dan direct in de soep zou lopen)

Inderdaad een pracht apparaat dat Francois bezit met dit Technics-deck! Ik hoop dat de nieuwe rollen en snaar het probleem gaan oplossen! :-)

We zijn er dacht ik uit; was voor mij interessante materie, daar ik mij vaak neb afgevraagd hoe een en ander bij dit systeem functioneerde.

Bert


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum