Jubileum geruisloos voorbij gegaan... (Computertechniek)

door Kees van Dijke ⌂ @, Heerlen, 26-08-2010, 20:07 (4994 dagen geleden) @ Piet Blaas

Hallo Beste Forummers,

Ondanks dat Windows 95 in Augustus 1995 uitkwam, had ik in Maart 95 al de beta versie te pakken die het al prima deed.

Voorheen in 1992 ben ik met MS-DOS 5.0 begonnen op een 486 SX-25 met 16 MB RAM geheugen.
Even later werd dit MS-DOS 6.0 en daarna MS-DOS 6.2
Later omdat ik een BBS runde werd dit OS/2 2.1 omdat deze in staat was meerdere DOS-boxen te runnen.
De verademing daarna werd toch Windows 95, omdat deze, mede door de VCache in combinatie met smartdrv.exe de MS-DOS taken razendsnel liet voeren. Ook viel Windows 95 goed te tweaken, zodat ik veel van die 640 KB basis geheugen overhield. Ook de drivers speelde een belangrijke rol die met Windows 95 niet meer in het UMB block geladen hoefde worden.
Later kreeg ik de Windows 98 beta versie die in staat was om 2 schermen aan te sturen. De volledige versie volgde een half jaar later.
Niet lang daarna kreeg ik NT5 beta, en dat was een hele verademing die uiteraard werd opgevolgd door Windows 2000. Uiteindelijk werden het dual boot ssystemen met Windows 2000 en Windows 98SE.
Van Windows XP heb ik geen beta versies getest, maar wel veel later gekocht en werkt ook prima. Windows XP verkies ik ook nog boven Windows Vista en Windows 7. Helaas is er bijna geen ondersteuning meer voor Windows 2000 en op het multimedia vlak is Windows 2000 minder sterk dan Windows XP.

Van Windows Vista heb ik de beta versie gehad en beviel me niet best. 2 jaar geleden moest ik voor mijn nieuwe PC's Windows Vista verschaffen, en werkt pas prima na SP1. Eenmaal alle SP's uitgevoerd alsook alle updates werkt Windows Vista wel prima.
Voor Windows 7 geldt hetzelfde verhaal op mijn 2e nieuwe PC.
Van Windows Server 2008 heb ik ook beta versies getest, maar is niet zo geschikt voor thuisgebruik.

Inmiddels draai ik op de meeste PC's en laptops Ubuntu Linux 10.4 en deze is heel wat beter bestand tegen computer virussen en internet wormen, hoewel java applicaties tegenwoordig ook al redelijk virus gevoelig zijn. Gelukkig wordt dit afgevangen omdat je dan een super user wachtwoord moet invoeren of dat je een root wachtwoord moet invoeren voordat ongewenste programma's uitgevoerd kan worden. Opvallend is dat vele Windows programma's ook onder Linux runnen, maar lang niet allemaal, dus blijven er toch multi boot systemen over.

groetjes,
-=Kees=-


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum