Jubileum geruisloos voorbij gegaan... (Computertechniek)

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 27-08-2010, 16:50 (4993 dagen geleden) @ Piet Blaas

Mijn eerste ervaringen met computers was de Philips P360 en daarna de P4000-serie.
Dat waren echte kantoormachines. De P360 met 2 schijven van ieder 5 MB waarvan één verwisselbaar. Met een een eigen besturingsysteem van Philips DINOS en verder programma's geschreven in COBOL. Dat was in de tijd van de IBM 36 en 38.

En toen verschenen de XT's. Omdat ik nu eenmaal systeembeheerder en programmeur was kwam dat ook ook op m'n bordje. Een Commodore XT met 2 floppydrives 5,25". DOS 2.11 en een Epson FX800. En dat gelijk 4 stuks.
En dat was toch heel wat anders dan die kantoorcomputers. Eén set mocht ik mee naar huis nemen om er mee te spelen. Verder met WP 4.1.
Een goede kennis van ons was er een half jaar eerder mee begonnen. En van hem kreeg wat kopietjes. Toen al. Ook PC-tools 1.0. En juist daarmee kon ik er wat mee doen. En al doende leert men. En onze jongens van 6 en 7 waren helemaal verslingerd aan 'Castle'. Al die schermen voor ze uitgeprint! Kon toen ook al.

Een half jaar heb ik bijna iedere dag een paar uur overgewerkt. En het bedrijf waar ik werkte betaalde toen een nieuwe PC voor me. Een Tandon 286. 1 MB intern, 8 MHz, floppy 3,5 en 5,25". En ook een Epson FX800. En dat hele handeltje kostte m'n baas meer dan 10.000 gulden.
Dat spul staat hier nog steeds op zolder. Of het nog werkt, geen idee.

Daarna allerlei pc's. Vanaf Windows 3.0 tot Windows 7. En daarnaast NT4 en 2000 Server. Inmiddels als netwerk- en systeembeheer voor een paar instellingen in Utrecht en Gelderland. Wat ik nog weet uit die tijd van Windows 95 en 98 is dat als je problemen wilde je op je netwerk een Compaq of HP moest aansluiten. Geheid dat je gelazer kreeg. Het gekke was dat een ordinaire kloon vrijwel altijd probleemloos draaide. Maar ja, de hoogste baas wilde alleen Compaq.

Privé en (eigen)zakelijk heb ik alle Windows versies gebruikt. Ook het versmade ME. En daar heb ik bepaald geen slechte herinneringen aan.
Nu gebruik ik naast elkaar XP, Vista en 7.
En ook uit de DOS-tijd nog steeds zo nu en dan FDISK en FORMAT. Staan op een opstartdiskette ME. Als ik weer eens een IDE-schijf opnieuw moet indelen en formatteren. Ik krijg soms PC's binnen waarvan XP of Vista in de soep is gedraaid en zelfs de recovery niet meer wil. Als er dan een IDE-schijf inzit en zelfs een 3,5" diskettedrive is ingebouwd of kan worden aangesloten, dan lukt het altijd. En het eventueel omzetten naar NTFS en verder zijn weer volgende stappen.

En als het dan nog niet wil probeer ik altijd wel een andere oplossing te vinden. Mijn credo is altijd geweest: Ik laat me niet ringeloren door een pc, dat ding moet doen wat ik wil. Je moet er soms wat meer tijd aan besteden.

Zo heeft iedereen zijn eigen specifieke ervaringen.

Han


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum