Condensator in voeding (Toestel of techniek)

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 12-12-2023, 11:57 (145 dagen geleden) @ Armand
Gewijzigd door Forumbeheer, 12-12-2023, 12:35

Precies die advertentie had ik in gedachten. Het valt me nu pas op dat ze verbrand papier tonen... Je zou bijna denken dat ze er iets mee proberen te zeggen.

Het tweede dat me opvalt is dat de concurrerende condensator een Philips is. Ik denk dat de enige X2 types toen in die bouwvorm, van het mixed dielectric type waren. Dus opgedampte polyesterfilm afwisselend gewikkeld met papier.....

Overigens zijn de eigenschappen van geïmpregneerd papier niet bijzonder goed, ze zijn alleen maar beter dan die van polyester (vandaar dat je ook in apparaten met mosterdcondensatoren meestal nog een paar papiercondensatoren tegenkwam). Toen er een procedé ontwikkeld werd om polypropyleen van een metaallaagje te voorzien, waren papiercondensatoren voor vrijwel alle toepassingen in 1 klap verouderd.

Met goed gietmateriaal voorkom je niet dat papiercondensatoren vergaan, je vertraagt het alleen maar een beetje - vandaar dat in buizenradio's eigenlijk altijd op zijn minst een paar papiercondensatoren vervangen moeten worden. Zie ook mijn opmerking dat de in wit plastic gegoten types marginaal beter zijn. Waarschijnlijk branden die ook iets moeilijker, maar ze gaan alsnog voortijdig stuk.

Zo nu en dan zie je ook wel eens een moderne foliecondensator met een puist erop waar de zelfherstellende eigenschappen het niet helemaal goed gedaan hebben, maar dat gaat doorgaans niet gepaard met rook of brand en is vrij zeldzaam.

Als je een foliecondensator slecht in zou gieten en aan vocht bloot zou stellen, zal de capaciteit teruglopen of hij raakt onderbroken. Dat komt dan door oxidatie van de opgedampte metaallaag.

Kijkend naar de (niet ingegoten) constructie van Siemens MKT/MKH condensatoren en hun betrouwbaarheid op lange termijn, is dat in de praktijk kennelijk geen groot probleem - anders zouden die na een jaar of 50 ook wel massaal uitgevallen zijn.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum