Condensator in voeding (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 17-12-2023, 13:18 (139 dagen geleden) @ Forumbeheer

maar de tip is dan om er eentje te nemen die door de fabrikant specifiek is vrijgegeven voor serievoeding. Dit zijn vaak iets duurdere types met een constructie die

Waar zou ik die kunnen vinden met een waarde van 22 tot 33nF?
Ik heb denk ik wel eens verteld over mijn pogingen om mechanische schakelklokken zuiniger te laten lopen.

Een standaard klok zoals hij uit de bouwmarkt of kringloop komt, gebruikt ongeveer 0,8 tot 1,0 Watt, waarvan het grootste deel wordt opgestookt in de ballastweerstand (die je dan ook met een warmtecamera goed kunt zien zitten of met je vingers voelen).
Met een ballastcondensator van 47nF loopt er een ongeveer zo grote stroom en verbruikt de klok 72mW. Met een ballast van 33nF verbruikt hij nog maar 51mW en met 22nF ballast nog 26mW en maakt de klok ook minder geluid. Met 15nF ballast is de stroom te klein en staat de klok stil.

De foliecondensators van 630V zijn na een paar jaar zo versleten dat de klok blijft staan.
Een X2 condensator van 47nF gekocht bij Conrad was na acht maanden al versleten tot minder dan 15nF!
Wat ik dus nodig heb is een condensator met X-veiligheid tegen verhitting maar slijtvast tegen powerspikes.

(Een kerncentrale bouwen kost ongeveer 10 euro per Watt…)


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum