Condensator in voeding van klokje (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 18-12-2023, 14:19 (139 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Wat als eerste kan helpen is polypropyleenfolie (MKP) te gebruiken, geen polyesterfolie (MKT). Ook 1000V ipv 630V werkspanning kan al een flink verschil maken.

Helaas weet ik niet eens altijd welk materiaal er in mijn condensators zit.
Op de gele axiale condensators waarmee ik een paar jaar geleden begon, staat ETR MET, is dat een indicatie van het materiaal? De condensators die ik nu uitprobeer hebben opdruk CBB, CBB21 staat er maar die 21 is denk ik het jaar.

Bij Vishay is het eerste X-type waar ik op terecht kom, toevallig al geschikt

Goed, die zou ik dus kunnen gebruiken, maar of die ook waardevast zijn over de jaren?

P.S. Die X2 van Conrad was zeker zo'n gele van Carly of dergelijk merk?

Geel was hij zeker, het merk weet ik niet maar ze strooien wel met logo's en codes. Onder andere staat er MKP op dus jouw aanbeveling over het type?

[image]

Afgelopen zomer had ik in mijn klokje een 33nF condensator van 1000V geplaatst, op 1 september was dat. Ik heb de volgende "inspectietest" maar even wat naar voren geschoven en de boel opengeschroefd. De waarde van de ballast mat nog 32,7nF. Dat klinkt als een vrij kleine afname in die vier maanden, dus waarschijnlijk zou hij het nog wel een paar jaartjes uithouden.

Dat idee van serieschakeling kan ik ook wel eens proberen, maar dan "externe serie". Ik heb nu twee 47nF/1000V condensators in serie gezet. De capaciteit is dan natuurlijk, eh, even meten:

[image]

Verbruik van de klok is daarmee 29mW, dus ongeveer een dertigste van hoe hij uit de winkel kwam. Zit al aardig dicht tegen de meetdrempel van de milliWatt-meter aan (20mW). Als ik de klok nog verder verzuinig moet ik ook mijn meetmethode verder verfijnen.

[image]

Nu staan de twee 47n condensators in serie als ballast. Als er eentje sluiting geeft, moet de stroom alsnog door de andere worden geperst en zal er dus nooit meer stroom lopen dan ca. 4mA. Alleen, de klok functioneert dan nog 100% perfect dus dan draai ik door op gewoon een enkele ballast.

Herinner me over een jaar eraan dat ik hem even openschroef om de condensators op te meten!


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum