Condensator in voeding (Toestel of techniek)

door henk vdb @, Breda, 16-12-2023, 14:53 (140 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door henk vdb, 16-12-2023, 15:02

Wat ik vaak mis in dit soort draden (of ik moet er overheen gelezen hebben ;-) ) is dat moderne ¨zelfherstellende" X2 condensatoren die de beschreven oude exemplaren die over het net staan kunnen vervangen ook een nadeel hebben. Elke keer dat de condensator zogenaamd hersteld is is de capaciteit een beetje minder geworden. De ontstorende werking wordt zo steeds minder effectief. Ik heb diverse exemplaren uit sloopapparaten getest en de capaciteit is vaak aanzienlijk afgenomen. De effectiviteit neemt dus af zonder dat je dat direct merkt. Vaak worden er X2 condensatoren als verliesarme serie-"weerstand" gebruikt in eenvoudige apparaten. Na verloop van tijd gaan deze apparaten vreemd reageren of volledig stoppen met werken door de te ver afgenomen capaciteit. Zoek bijvoorbeeld maar eens op het bekende ¨Senseo syndroom¨. Hoe meer storingen op het net (en die storingen nemen met alle moderne apparatuur alleen maar toe naarmate er meer apparaten komen) des te vaker "herstelt" de condensator zich (lees: neemt de capaciteit af).

Kortom, ook de moderne vervangers hebben zo hun problemen, maar de kans op rook of brand is in ieder geval veel kleiner (maar niet geheel onmogelijk!)


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum