Probleem klein 12 Volt print boormachientje (Algemeen)

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 12-01-2026, 19:29 (1 dag en 7 uur geleden) @ hdegreeuw

Dag Hessel,

Na veel moeite is het uiteindelijk heel makkelijk uit elkaar te halen

Het probleem is dat hij blijft brommen en wil wel draaien maar dat doet hij niet.

Ik hoop niet dat je het motortje test als het niet in de kunststof behuizing zit? Er hoort een magneetveld om de rotor, meestal twee schaalvormige magneten. Die zitten als het goed is in de behuizing.

Waarschijnlijk zijn de koolborstels versleten, maar hoe kan ik dat meten?

Niet, maar je kunt het gewoon zien. Aan beide kanten van de collector moet een sleepcontact zitten wat tegen de collector drukt. Nu is jou foto niet al te scherp (bij uitvergroten), maar dit zijn de sleepcontacten:

[image]

Als ik tussen de twee koolborstels een meet pen zet en op beide koperen ronde asjes meet geeft hij nul aan en als ik hem op diode meten zet piept hij.

Dat maakt dus contact.

Het is een boormachientje van Korbati uit Lochem
Op de site gekeken, maar het telefoonnummer is niet meer ingebruik hoor ik als ik ze bel.

Het lijkt me sterk dat deze boormachine ooit in Nederland gemaakt is, waarschijnlijk zat de importeur in Lochem. Maar gezien de leeftijd (ik schat het een jaar of 30 oud) kan zo'n zaak verhuist zijn of gewoon opgedoekt....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks