Probleem klein 12 Volt print boormachientje (Algemeen)

door soundman2 @, Wouw, 13-01-2026, 16:37 (10 uur en 47 minuten geleden) @ Ben
Gewijzigd door soundman2, 13-01-2026, 16:53

Bij het aansluiten op wisselspanning en daarna nog eens proberen op geijkspanning, waarbij de stroom opgevoerd kan worden tot 4,8 A, zou ik gaan denken dat de rotorwikkelingen gewoon verbrand zijn en sluiting maken. Het onbelaste motortje hoeft alleen de wrijving te overwinnen en zal derhalve zeer weinig stroom trekken. Ik denk hooguit een paar honderd mA of nog minder.
Meet de DC weerstand van de wikkelingen eens.
Tussen de lamellen van de collector staat telkens een parallelschakeling van één winding en twee windingen in serie. Dat moet in drie gevallen gelijk zijn. Het beste meet je dat direct op de lamellen van de collector. Ik denk dat de weerstand in alle gevallen groter moet zijn al bijv. 50 Ohm.
Zelf heb ik een machientje van het merk BAUKER, 12 Volt DC
De adapter die er bij zit is max 400 mA.
Vaak loont het de moeite niet, maar als blijkt dat de motor echt verbrand is, dan is overwikelen in dit geval best een optie. Wel heb je dan een probleem met het aanhechten van het wikkeldraad op de collector. Dat is normaal gepuntlast, Solderen aan de bestaande uitlopertjes is priegelwerk, maar voor een hobbyist niet onmogelijk. De lassen moeten goed gefixeerd zijn.
Mijn machientje staat een toerental opgegeven van 12000/min

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks