Platen puck, zin of onzin (Algemeen)

door gert van wee @, Achterveld, 27-04-2021, 23:28 (1095 dagen geleden) @ Wilfred-EHT

beste mensen,

ik stoor mij aan de cynische antwoorden op de vraag of een platenpuck zin heeft of niet. ik probeer hieronder mijn ervaringen, mening weer te geven. ik hoop dat ik niet afgebrand wordt.....

een platenpuck heeft zin als je plaat krom is, immers als d eplaat niet recht is zal het element dit doorgeven aan je installatie. gevolg; je woofers zullen proberen de versterkte uitslag te volgen. dit zou je kunne onderdrukken door een laag af filter bij 18 Hz.

deze ongewenste beweging heeft direct invloed op het aftastgedrag van je element; dat ga je horen, in het ergste geval zal de naald even loskomen uit de groef.

nadeel van de puck; belast inderdaad de totale aandrijving (bij het aanlopen en ook als het plateau op snelheid is). het extra gewicht drukt op je (punt)lager.

er is nog een nadeel; doordat de plaat goed aangedrukt wordt zullen vibraties in het loopwerk gemakkelijker gekoppeld worden naar het element.

dus ik gebruik hem alleen als de plaat krom is. dat komt toch wel eens voor....wellicht is een clamp een beter idee. die drukt de plaat ook aan, maar heeft veel minder massa.

direct drive; heeft ook nadelen. de omloop is is niet zonder "schokjes". dat wordt minder als je meer poolparen hebt en een massatraagheid van het plateau. De spelers met een licht plateau, van de eerste generatie, zijn helemaal niet zo goed. Wel zijn de goed op de gelijkloop, immers ze zijn kwartsgestuurd... een analoge direct drive zoals de Dual 701 of 721 kent dit probleem van de schokjes niet, de overgang tussen de polen is zeer geleidelijk.

met vriendelijke groet,
Gert

--
gert<punt>van<punt>wee<at>hccnet.nl


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum