AM/FM modulator met ESP32 module (de voeding) (Algemeen)

door Otto @, Drenthe, 31-12-2023, 15:14 (119 dagen geleden) @ Otto

To nu toe had ik mijn schema's met Orcad gemaakt. Aangezien ik intussen niet meer de beschikking heb over een licentie daarvoor, moest ik op zoek naar een ander pakket. Ik ben toen uitgekomen op KiCad. Dit is geheel gratis, en heeft bovendien een geïntegreerd printlayoutpakket. Dit printlayoutpakket heeft bovendien veel meer mogelijkheden dan ik gewend was. Zo hoeft de print niet meer zuiver rechthoekig te zijn. Verder is de 3D weergave heel handig. Het was natuurlijk wel even werk om mijn oude symbolen om te zetten van Orcad naar KiCad, maar uiteindelijk is alles goed gekomen.

Voor de voeding heb ik uiteindelijk toch gekozen voor een ouderwets lineair ontwerp met een transformator. Zoals bij velen bekend is, gaan schakelende voedingen en middengolf slecht samen. Toch heb ik bij mijn prototype wat opties voor schakelende voedingen open gelaten. Ik heb er wat mee geëxperimenteerd, en het resultaat viel niet tegen. Toch hou ik het voorlopig bij het lineaire ontwerp. De PLL-modulator heeft 15 volt nodig, terwijl de rest van het ontwerp op 5 en 3,3 volt draait. De 3.3 volt wordt door de ESP32 module gemaakt, zodat enkel de 5 volt gemaakt moet worden. Voor de 15 volt is een transformator van 15 volt AC nodig. Die geeft na gelijkrichting een DC spanning van ruim 20 volt af. Om daaruit direct de 5 volt met een lineaire regelaar te maken, zal er behoorlijk wat vermogen moeten worden "opgestookt". Daarom heb ik voor een transformator met twee maal 7,5 volt gekozen. Die heb ik zo geschakeld, dat die zich als een 15 volt met middenaftakking gedraagt. Vanuit die halve DC spanning is met veel minder verlies de 5 volt te maken.

Dit geeft het volgende schema:

[image]

Aan de rechterkant staan nog wat opties voor (gedeeltelijk) gebruik van schakelende voedingsmodules. De details daarover laat ik voorlopig voor wat ze zijn.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum