AM/FM modulator met ESP32 module (FM zender) (Algemeen)

door Otto @, Drenthe, 01-01-2024, 22:14 (118 dagen geleden) @ Otto

Dan zijn we nu bij de FM zender aangekomen. Hiervoor heb ik de kant-en-klare FM-zenderchip KT0803L gebruikt. Deze zie je vaak in die FM-zendertjes die je in de auto kan gebruiken om zo muziek vanaf je telefoon te kunnen afspelen. Het zendertje wordt dan in de sigarettenaansteker geplugd, en met een audiokabel met de telefoon verbonden. Met de komst van de geïntegreerde Bluetooth boordsystemen is dat heden niet meer nodig, maar die chips zijn nog ruim voorradig. Het zendertje wordt geprogrammeerd door de processor via I2C. Het voordeel van dit soot IC's is dat de antenne niet afgeregeld hoeft te worden. Je kunt dus op elk moment probleemloos naar een andere frequentie overschakelen. Hieronder het schema:

[image]

Helaas zijn deze IC's enkel in SMD te verkrijgen, maar net als bij de PT8211 is het een SO behuizing. Die zijn voor de meer ervaren elektronici nog prima te solderen met een fijne bout.

Toch heb ik nog de mogelijkheid behouden om er een module op te plaatsen. In dit geval eentje van de firma Elechouse:

[image]

Het gaat dan wel om V2.0. Om die te kunnen toepassen moet de 3,2 mm connector verwijderd worden, en kan de module met pin-headers op de print worden geplaatst. Achteraf gezien is het "gepruts" met die connector misschien ingewikkelder dan het plaatsen van een los SO IC :-). Dus raad ik aan om gewoon voor de losse opbouw te gaan.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum