AM/FM modulator met ESP32 module (Processor, audio, GUI) (Algemeen)

door Otto @, Drenthe, 01-01-2024, 17:19 (119 dagen geleden) @ Otto
Gewijzigd door Otto, 01-01-2024, 17:35

Allereerst aan iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar.

In het tweede deel van het schema bespreek ik de processor, het audiodeel, en de gebruiksinterface (GUI).

[image]

Het hart van de schakeling is een ESP32 WROVER CAM module van Freenove:

[image]

Ik heb deze module gekozen, omdat een WROVER extra RAM (PSRAM) heeft, en die is nodig voor een goede werking. Waarom dan één met camera? Die is natuurlijk niet nodig, maar deze bordjes zijn dan nog steeds betaalbaar (zeker als je een kloon gebruikt).

Voor de display gebruik ik een standaard 128x64 OLED module, die op vele plaatsen te koop zijn. Voor de micro SD-kaart gebruik ik ook een adapter, zodat het monteren eenvoudig blijft. Bij deze adapter moet wel een versie worden gebruikt zonder een 5 naar 3,3 volt regelaar. Eigenlijk het model zoals onder is afgebeeld:

[image]

De knopjes voor de bediening zijn de haakse versies van de standaard 6x6 mm drukknoppen.
Verder is er seriële EEPROM opgenomen voor het opslaan van allerlei instelling. Dit zou ook in het filesysteem van de ESP32 kunnen, maar aangezien ik de EEPROM routines al had, was het makkelijker om deze te handhaven.

Voor de audio gebruik ik een PT8211 DAC die op de I2S bus is aangesloten. Hoewel de datasheet vermeldt dat die ook in DIL8 verkrijgbaar zou zijn, kan ik enkel de SO8 SMD versie vinden. Dit is dus één van de uitzonderingen met SMD. Gelukkig is SO8 nog behoorlijk groot, zodat met een beetje geduld die toch soldeerbaar is. Deze 2x16 bits DAC is niet het summum van de DAC's maar voor deze toepassing prima bruikbaar. Voordeel is dat die erg goedkoop is, en een uitgang heeft geschikt voor DC koppeling. Het filter aan de uitgang van de DAC is gekopieerd uit de datasheet. deze is misschien niet echt nodig, maar gezien de kosten, zag ik geen reden om die weg te laten. De uitgangen van het filter gaat rechtstreeks naar de FM stereo modulator. Een ander deel wordt gecombineerd tot mono bij opamp U11A. Met transistor Q1 kan het signaal gehalveerd worden, zodat een keuze voor 100% of 50% AM modulatie mogelijk is. Met opamp U11B wordt het audiosignaal versterkt tot het niveau (ca. 0 - 12 volt) voor de AM modulator. Via signalen DAC1 en ADC van de processor de uitgang van U11B zo afregelen, dat die precies tussen 0 en 12 volt ligt bij 100% modulatiediepte, en tussen 6 en 12 volt bij 50% modulatiediepte. (Hierdoor zal het zendertje iets sterker zijn bij 50% modulatie, dan bij 100% modulatie, maar dat zal niet heel veel uitmaken).

Tenslotte zie je nog wat optionele componenten. Dat is een IR ontvanger, waarmee het mogelijk zou kunnen worden om ook met een standaard afstandbediening commando's te geven. En verder een rotary encoder, die een vervanging van de vier drukknoppen kan worden. Voor beiden heb ik nog geen software beschikbaar, dus blijven ze eerst nog even in de la liggen.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum