AM/FM modulator met ESP32 module (alternatief display) (Algemeen)

door Otto @, Drenthe, 06-01-2024, 12:30 (113 dagen geleden) @ Otto
Gewijzigd door Otto, 06-01-2024, 12:34

Ik heb de print ontworpen voor een 0.96 inch 128x64 OLED display. Voor de toepassing is dat ruim voldoende, maar als je wat achteruitgaande ogen hebt is het toch wel even goed kijken. Nu zag ik dat ze er ook zijn in een 1.3 inch versie. Dat is toch 1,35 maal zo groot, en maakt voor sommigen een flink verschil uit.

Ik heb een paar van die dingen besteld om mee te spelen. Helaas bleken die aanvankelijk niet te werken. Na onderzoek was de oorzaak, dat er een andere controller op zit. Hoewel op internet wordt beweerd dat die onderling uitwisselbaar zijn, is dat niet het geval. Ik heb daarom even een print er bij gepakt, om alleen het display te kunnen testen. Om het verschil te laten zien, heb ik een afbeelding gemaakt van de print met beide types:

[image]

Hier zit het display naar voren geschoven op een connector, zodat ik makkelijk de twee displays kan verwisselen.

Intussen de software aangepast, zodat die met beide controllers overweg kan. Dit type past ook op de print, maar dan moet je wel op twee dingen letten. Ten eerste past het display niet in de uitsparing op de print. Dit kun je passend maken door de hoekjes van het display af te knippen:

[image]

Dat kan zonder problemen, omdat er in de hoekjes geen componenten of sporen zitten.

Ten tweede, moet je opletten op de aansluiting van de plus- en minvoeding op het display. Die is net omgekeerd als bij de meeste 0.96 inch displays. Dit kun je corrigeren met de soldeerjumpers op de print, maar in mijn geval zaten er ook soldeerjumpers (in de vorm van 0 ohm weerstanden) op de displayprint.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum