De Philips Nanette L1W22T (Toestel of techniek)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 27-07-2014, 22:14 (3780 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 27-07-2014, 22:29

Ik heb bewondering voor je doorzettingsvermogen. Eerst de radio repareren, daarna laten vallen en opnieuw beginnen.

Het plugje kan je helaas niet aan helpen.

Bij deze regels vraag ik me af hoe je dit bedoelt:

De FM middenfrequent is niet 10,7MHz maar 6,75 MHz.
Hierdoor is de laatste zender die het kan ontvangen op 105,2 MHz. Wil ik verder luisteren dan komt daarna Radio 2 weer en daarna Radio 4.

De middenfrequentie is het verschil tussen de oscillatorfrequentie en de te ontvangen frequentie.
Als de ontvangfrequentie 104 MHz is en de middenfrequentie is 6,75 MHz moet de oscillatorfrequentie daarom 110,75 MHz zijn.
Op de schaal staat 104 MHz als hoogste frequentie aangegeven, de radio zal dan ook bedoeld zijn om niet hoger dan 104 MHz te ontvangen.
Als aan het eind van de schaal Radio 2 en Radio 4 worden ontvangen "springt" de oscillatorfrequentie met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid naar een lagere frequentie. Dat kan bijvoorbeeld komen doordat de afstemcondensator te ver doordraait waardoor de capaciteit in plaats van af- juist toeneemt (de condensatorplaten draaien te ver door), of de oscillator wordt instabiel en begint op een andere frequentie te oscilleren dan van de combinatie afstemcondensator+oscillatorspoel zou worden verwacht.
De minder gebruikelijke middenfrequentie van 6,75 MHz veroorzaakt dit in elk geval niet.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks