De Philips Nanette L1W22T (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 28-07-2014, 14:23 (3780 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Het onderdrukken van spiegels is bij FM goed te doen omdat de band redelijk smal is: voor ons slechts 20MHz breed namelijk van 88 tot 108. Als je de MF groter kiest dan de helft van de breedte van de band, vallen alle spiegels altijd buiten de band. Onder of bovenliggende Oscillator maakt niet uit. Naast de FM band liggen en lagen allemaal zwakke dingen zoals tvband en luchtvaart, en van die signalen heb je weinig last. Vandaar dat 10.7 voor ons zo ideaal is als MF.
(Het ontwerpen van een luchtvaartontvanger die geen last heeft van FM stations is natuurlijk andere koek!)
Nu werd in de begintijd van de FM in Europa alleen het stuk tot 100MHz gebruikt, het hogere deel was eerst voor militaire toepassingen. Dus in 1960 was een MF van 6.75 prima. Na die tijd stierven de FM ontvangers met deze lage MF snel uit. Omdat de Nanette een ondertrillende oscilator heeft, had hij ook nooit last van zenders die later in gebruik zijn genomen boven de 104.

De FM werd in Amerika vanaf het begin, jaren veertig, gebruikt tot 108 MHz. In Europa eerst tot 100, vanaf eind jaren zestig werd het tot 104 genomen en boven 104 is pas vanaf eind jaren zeventig in gebruik.

De middengolf is een heel brede band: laagste en hoogste frequentie verschillen een factor 3. Op zo'n brede band is een ondertrillende oscillator vrijwel niet te realiseren, dus MG ontvangers zijn altijd boventrillers, net als langegolf.

Ik heb nog een Russisch radiootje liggen dat FM heeft van 66 tot 73 MHz en rond 71 kan ik Radio 2 (bij mij op 92.6) ontvangen als spiegel.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks