De Philips Nanette L1W22T (Toestel of techniek)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 30-07-2014, 22:59 (3778 dagen geleden) @ ruudtx

Ik heb nog steeds een vraagteken bij het stukje 87.5 - 88. Op sommige Amerikaans/Japanse ontvagers soms moeilijk te ontvangen, want die beginnen eigenlijk pas bij 88. Kortom, waarom toch die Europese eigenwijsheid.

De toegewezen frequentiebanden zijn niet overal ter wereld gelijk. ITU Regions
Met eigenwijsheid heeft het niks te maken, wel met wereldwijde afspraken.

Zelfs per land zijn er verschillen in de regelgeving voor het frequentiegebruik.
Onder andere in Duitsland is het bijvoorbeeld verboden naar iets anders dan de omroep- en de amateurbanden te luisteren.
Ik kreeg vroeger regelmatig vragen of ik een Duitse radio niet wat kon 'bijtrimmen' zodat men de politiemobilofoon kon ontvangen. Op Nederlandse radio's was dat geen enkel probleem, die ontvingen het bandje van 86 tot 87 MHz wel, maar de Duitse radio's waren zodanig afgeregeld dat het stopte bij 87,5 MHz.

Ik heb een Sony ICF-SW77. Mijn exemplaar ontvangt van 150 kHz tot 29999.9 kHz en 76 MHz tot 108 MHz.
Maar als je een ICF-SW77 voor de Italiaanse markt hebt, ontbreekt het stuk tussen 285 kHz en 531 kHz, het stuk tussen 1602 kHz en 3850 kHz en alles boven 26100 kHz.
Een ICF-SW77 voor de Duitse markt heeft alleen de FM-band van 87,5 tot 108 MHz.
Alles volgens de wetten die in die bepaalde landen gelden.

Om nog even op spiegelfrequenties terug te komen: de ICF-SW77 is een dubbelsuper. De eerste middenfrequentie is 55.845 MHz en de tweede middenfrequentie is 455 kHz.

[image]

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks