Hsp zekeren (Algemeen)

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 04-02-2022, 20:54 (968 dagen geleden) @ soundman2

Ik ga niet mee in je betoog. Rt is de weerstand van de secundaire trafowindingen en als die er niet is of veel te laag zul je weerstanden moeten toevoegen.

Tja, dat je het met mij niet eens bent vind ik prima hoor, maar ingaan tegen natuurkundige basisbeginselen lijkt me toch een lastige zaak.
Al moest ik wel even zoeken waar ik het ooit vandaan heb gehaald, heb ik het inmiddels toch gevonden:
Radiotechniek deel 1 van A.J. Sietsma, de diode en haar toepassingen, ยง 5 blz. 196 (3.10) en vooral ook fig. 3.21
Het maken van scans gaat me te ver maar het is vast ook wel te vinden in de bibliotheek van de NVHR

De primaire NTC zal weinig betekenen voor de gelijkrichter. De weerstand bij kamertemperatuur is meestal niet hoger dan een of een paar Ohm. Hij begrenst de stoom tot een waarde waarbij een zekering of automaat niet trip binnen een paar perioden.

100% mee eens, maar was dat nou niet juist waar het de de TS om te doen was?

Als het toestel meer vermogen opneemt, zal de waarde van de NTC afnemen tot tiendes van een Ohm, of nog minder. Het spanningsverlies valt dan in het niet bij de rest van het voedingsdeel.

Euh.. ja, maar dan hoeft er toch niets meer begrensd te worden?
m.vr.gr.
Anton van den Oever


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum